23948sdkhjf

Havneloven er god nok

Havnekonference: Danske Havnes udfald mod havnevirksomhederne blev pure afvist af redere, skibsmæglere og havnevirksomheder.

Havnekonference: Danske Havnes udfald mod havnevirksomhederne blev pure afvist af redere, skibsmæglere og havnevirksomheder.



Af Lars Lassen

Der var ingen på kajen, der ville tage imod trossen, da Danske Havne sekretariatschef Tom Elmer Christensen på havnekonferencen i Grenå gentog sit angreb på de private havnevirksomheder, som blev bragt i sidste nummer af Transport-Tidende.

- Havnene har brug for langt mere medspil fra havnevirksomhederne, hvis vi skal være konkurrencedygtige. Hvis en transportkøber vil købe godstransport på vej, så kan han henvende sig et enkelt sted og få en samlet pris. Hvis det skal være på havne, så er der 6-8-10 parter involveret, som så skal enes om, hvem der skal give 2-5-7 procent i rabat. Der er behov for at havnene kan agere som en samlet klynge. Det kan ikke passe, at havnene selv kan gå ud og finde den ene nye kunde efter den anden, mens havnevirksomhederne slet ikke følger trop, når det gælder om at finde nye kunder og skabe nye forretningsområder, sagde Tom Elmer, der mente at løsningen var friere rammevilkår for havnenes.

Stabile rammevilkår

Direktør Allan Houtved fra Skibsmæglerne i Danmark afviste kritikken.

- Danske havne er meget velfungerende, hvis man sammenligner os med andre havne i Europa, og samspillet mellem de forskellige aktører på havnene virker ganske godt. Der er altid plads til forbedringer, men de sker via dialog mellem parterne. Der er ikke behov for en ny havnelov, sagde Allan Houtved, der dog så et behov for justering af havneloven – men ikke i den retning, som Danske Havne ønsker.

- Hvis man alligevel vil ændre havneloven, så bør man efter vores mening koncentrere sig om at sætte grænser for kommunernes arealanvendelse på havnene. Danske havnevirksomheder og skibsmæglerne har brug for stabile langtidsholdbare rammevilkår, så de trygt kan investere og udvikle deres virksomhed, sagde Allan Houtved.

Han opfordrede havnene og deres kommunale ejere til mere dialog og klare politiske udmeldinger, samt åbne politiske procedurer omkring udviklingen af havnene og deres nærområder.

Nummer et

Houtved fik opbakning fra formand Thorning Bonne Larsen, Danske Havnevirksomheder.

- Forventningen om at aktieselskabshavnene blev normen holdt ikke stik. Men det har vist sig, at de kommunale selvstyrehavne gør det ganske glimrende. Spørger man de store rederier, så er danske havne langt mere effektive end eksempelvis svenske havne. Så der er ingen oplagt grund til at lave om på Havneloven, sagde T. Bonne Larsen.

Også han opfordrede til øget dialog mellem parterne.

- Havneudvikling handler ikke bare om mere kaj og større arealer. Det handler også om den interne infrastruktur på havnene. Der er et stort behov for at diskuterer, hvad der skal ligge hvor. På mange havne er der allerede en god dialog om disse emner, men det kan blive langt bedre og resultatet vil gavne alle parter og øge havnens konkurrenceevne. Hvis vi får skabt en ordentlig dialog, så bliver Hong Kong ikke længere nummer 1 på listen over verdens mest effektive havne, men kun nummer to efter danske havne, sluttede T. Bonne Larsen.

Overordnet godt

Heller ikke Danmarks Rederiforening mener, der er behov for større ændringer af Havneloven.

- Selv om den nuværende krise gør ondt, så går det overordnet set godt for danske havne og relativt godt for danske rederier, hvis vi sammenligner os med udenlandske konkurrenter. Så den måde vi har indrettet tingene på fungerer ganske godt. Så der er grund til at være meget varsom med at ændre på rammevilkårene. Bare fordi Havneloven kan fejre 10 års fødselsdag, så er det ikke ensbetydende med, at der er behov for at ændre loven, sagde kontorchef Jakob K. Clasen, Danmarks Rederiforening.

Fuldmægtig Søren Clausen fra Transportministeriet oplyste, at der ikke er aktuelle planer om ændring af Havneloven, men at det servicetjek, der nu skal gennemføres blot skal afsløre om der er uhensigtsmæssige elementer i loven.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083