Overhalings-debat raser
Rungende nej fra såvel DI og Frie Danske Lastbilvognmænd.
DI Transport mener, at der er tale om overflødig regulering:
- Det giver ikke nogen mening at lave overhalingsforbud for lastbiler på hele det to-sporede motorvejsnet. Der er allerede i dag forbud de steder, hvor der er nødvendigt. Og en udvidelse vil ikke have nogen effekt for hverken sikkerhed eller trængsel, siger chefkonsulent Anne Mette Koch Bangsgaard, DI Transport.
I dag er der således overhalingsforbud for lastbiler og busser på 22 motorvejsstrækninger landet over - svarende til ca. 400 kilometer.
FDL-kritikFrie Danske Lastbilvognmænd mener, at et totalt overhalingsforbud komme til at virke stik mod hensigten.
- For det vil skabe urimeligt lange kødannelser med lastbil efter lastbil, og det vil skabe endnu større problemer med person- og varebilers overhalinger, skriver sekretariatsleder Preben Skjøth i en kommentar.
- Der opstår dagligt masser af farlige situationer, når førere af de små biler ikke i god tid gider placere sig i den inderste bane og vente på at komme af. Det er lige før, der går sport i hvor små huller, man kan mase sig ind for at komme først op ad motorvejsrampen.
"Frygtelig" lange overhalingerVognmand Jørgen Jensen i Juelsminde reagerer også på de politiske røster fra Venstre og de Konservative.
- Hvis en lastvogn kører 90 km/t er det ganske rigtigt 1000 m på 40 sek. En lastvogn, der kører 88 km/t er 41 sek. om at tilbagelægge den samme strækning. Dette giver henholdsvis en hastighed på 25 / 24,4 m sek. forskel 0,6 m sekundet. Tænker vi os derefter en overhaling af et 17 m langt vogntog og vælger at bruge tre gange længden til forbikørsel af det langsomme vogntog, skal der bruges i alt 85 sek. svarende til 2125 m. En personbil med en hastighed af 113 km/t tilbagelægger 31,25 m/sek. - hvis ikke det som ofte går væsentlig hurtigere. Med 113 km/t tilbagelægger denne 2656 m. Differencen er dermed 531 svarende til et tidstab på 17 sekunder, lyder Jørgen Jensens udregning.
Han peger på, at de fleste biler på motorvejene er lokaltrafik og stiller spørgsmålstegn ved, om der skal tages hensyn til bilister, der mister et minut i trafikken.
- Hastigheden dræber lyder et slogan. Jeg mener nu snarere at det er mangel på omtanke. Skulle man som fører af et lastvognstog nu bevæge sig ud i venstre side af kørebanen på motorvejen, bliver man pludselig et generende element for fritidsbilisternes fremkommelighed. At tænke sig at miste 17 sekunder to eller tre gange i den tid man opholder sig på en motorvejen, - er det virkelig så katastrofalt, spørger Jørgen Jensen. Tror bilister i personbiler, at de har løst enelicens til venstre side af motorvejen i den tro at med 130-150 km/t er de fritaget for at vise forståelse for andre trafikanter?
- Jeg kunne ønske mig, at privatbiler i lighed med erhvervstrafikken bliver udstyret med både fartskrivere og hastighedsbegrænsere. Det vil helt sikkert fremvise et helt andet billede af trafikmoralen på vore veje, end i dag hvor all negative udladninger bliver tilskrevet lastvognene, siger Jørgen Jensen.