Fakta: Langsomste led bestemmer farten
DTL: Generelle overhalingsforbud for lastvogne ødelægger dynamikken i trafikken.
Ideen om overhalingsforbud for lastbiler er gammel. Men erfaringerne for blandt andet udlandet, viser at det altid bliver det langsomste led, der sætter farten for hele trafikken.
De fleste lastvogne på motovejen holder en hastighed omkring 85-90 kilometer i timen. Men enkelte lastvogne har svært ved at følge med – typisk på grund af ringe motoreffekt i forhold til lasten. Resultat bliver en ophobning af lastbiler bag de langsomstkørende af slagsen. I nogen tilfælde vil en sådan tætkørende lastvognskolonne blive adskillige kilometer lang.
- Der vil bare ske det, at næsten alle personbiler i stedet lægger sig i overhalingssporet, fordi de ikke kan lide at ligge inde mellem lastbilerne, og så bliver det den langsomste personbil, der sætter tempoet i overhalingsbanen med måske 90 km/t. Der vil også være personbiler med hænger og campingvogne, som vil føle sig fristede til at forlade sporet med lastbiler, så det er svært at se, hvor den store gevinst for personbilerne er, siger adm. direktør Erik Østergaard, Dansk Transport & Logistik.
Et markant eksempel var en overhalingsforbud, der blev indført omkring Elb-tunnelen ved Hamborg. Det blev hurtigt opgivet, da resultatet var en forværring af de i forvejen betydelige kø-problemer på motorvejnettet omkring Elb-tunnelen.