Forbedret gearkasse og bedre førermiljø blandt de store nyheder.
Scania gearer op med en opdatering af hele R-serien. Scanias gearkasse med automatiseret gearskifte bliver nu til en rigtig løsning, hvor der ikke længere er nogen koblingspedal. Efter at lastvognsproducenten har holdt meget hårdt fast i netop koblingspedalen, er man nu på niveau med de øvrige lastvognsproducenter, der alle har haft løsninger uden koblingspedal i mange år.
Vi har haft lejlighed til at prøvekøre et par af de ny Scania lastvogne i R-serien med den nye Opticruise-gearkasse. Dommen er klar: det er en yderst velfungerende transmission, og det er såvel ved igangsætning som gearskifte, der klares til et topkarakter.
Til at udføre koblingsarbejdet, har Scania valgt en anden løsning end konkurrenterne. Der introduceres en såkaldt elektrohydraulisk betjeningsenhed af den i øvrigt helt almindelige kobling. Scania’en kan også rokkes fri, når den sidder fast på dårligt underlag. I Powermode gives der gas, for lige efter at slippe gassen - så finder Opticruise selv ud af at rulle tilbage og rokke sig løs, ligesom det er muligt ved en helt almindelig betjent gearkasse. Med denne funktion er den sidste bastion faldet som begrundelse for at bibeholde en manuelt betjent kobling og gearkasse i en moderne lastvogn.
Ved opdateringen af R-programmet er der sat fokus på hele førermiljøet, hvor der introduceres forbedringer som nyt interiør, ny underkøje (som kan gøres bredere fra 730 til 900 mm), bedre opbevaringsrum, udklappeligt bord i passagersiden og et nyt navigations- og audiosystem.
For at forbedre brændstoføkonomi og trafiksikkerhed har Scania også indført en førerassistent med tip til, hvordan man bør køre. Systemet kan vise i procent, hvordan den enkelte handling blev udført eller med stjerner, der viser totalpoints (fra nul til fem).
F.eks. ved kørsel op ad bakke, hvor systemet anbefaler føreren næste gang at slippe gaspedalen lige ved toppen af bakken og lade vognen rulle. Ligeledes gives der anbefaling om at skifte til et bestemt gear, hvis der køres i manuelmode i gearkassen, og der gives også points for evnen til at se fremad i trafikken. Anvender man motorbremse og retarder honoreres det med en høj score, hvorimod anvendelse af fodbremse giver dårlig score.
Den nye R-serie har også fået en ny front, hvor luftstrømmen ind til motoren og dermed køleevnen, er forøget.
Med flytningen af batterikassen fra chassissiden til bagenden af chassiset på sættevognstrækkere er det nu muligt at få leveret sin nye to-akslede Scania trækker med tankkapacitet på helt op til 1500 liter.