Tidsplanen om at indføre kørselsafgifter for lastbiler allerede fra 2011 holder næppe, vurderer trafikforsker og DTL-direktør.
Ifølge planen skal regeringen i indeværende folketingsår fremlægge et lovforslag, så en »klog og grøn kørselsafgift« kan træde i kraft for lastbiler fra 1. januar 2011 og gradvist for personbiler fra 2015.
Men den plan bliver mildest talt vanskelig at overholde, hvis kørselsafgiften skal have den tiltænkte CO2-begrænsende og mobilitetsfremmende effekt, skriver Erhvervsbladet og DTL-Bladet.
- Allerede på årets trafikdag for en måned siden sagde jeg, at jeg ikke mener, det er realistisk at overholde tidsplanen. Det havde måske været muligt, hvis man havde sat turbo på planlægningen i udvalget, da det blev nedsat i januar, men det kan jeg ikke se er sket, og det er bekymrende, siger Harry Lahrmann, trafikforsker og professor ved Aalborg Universitet.
Problemet er i vid udstrækning den teknik, der skal lægges til grund for en intelligent afgiftsstyring. Efter en hollandsk og tysk model skal alle danske biler udstyres med en GPS, så afgiften kan styres efter tidspunkt, antal kørte kilometer, valgte strækninger med mere for at sikre, at afgiften bliver klog og grøn – og ikke blot endnu en støvsuger nede i bilisternes lommer.
Men i Holland har de arbejdet med systemet siden 2004 og der er endnu lang vej. Systemerne ventes sat op i 2012-2017 og først i 2018 vil det fungere.
På den baggrund er Danmark alt for sent på den, mener eksperter, herunder Jens Peder Kristensen fra konsulentfirmaet KeyResearch – han er også formand for ITSDanmark (Intelligente Transport Systemer). Kristensen peger på, at selv om Danmark vælger kendte løsninger - og langt fra så avancerede som ønsket – så holder tidsplanen ikke.
Branchen herhjemme frygter, at det vil få politikerne til i al hast at vælge en decideret skat eller afgift – i stedet for en ”klog og grøn kørselsafgift”. Ikke mindst fordi der allerede er indtægtsført store millionbeløb i statens finanser allerede fra 2011.
Direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, beder politikerne om at ”fordøje den kendsgerning, at IT-systemerne hverken er færdigudviklede eller testet af og derefter udvise den fornødne tålmodighed”
- Vi foreslår, at regeringen holder sig til vejbenyttelsesafgifterne, øger kontrollen med udenlandske lastbiler og i sit kommende lovforslag fortsætter planen om grønne bilskatter – denne gang med en realistisk tidsplan, skriver Erik Østergaard i en leder i DTL-Bladet.