23948sdkhjf

Gult kort til godstransport på traktor

DTL kræver opstramning af reglerne for godstransport på traktorer.

DTL kræver opstramning af reglerne for godstransport på traktorer.



Baggrunden er en medlemsundersøgelse som DTL foretog i foråret 2009, der viste at mange af vognmandsorganisationens medlemmer oplever konkurrence fra registrerede traktorer, der så at sige kører på lovmæssig frihjul.

Der er angiveligt især inden for entreprenørkørsel, kørsel med roer og foderstoffer, vinterkørsel og kørsel med levende dyr, hvor problemet er størst.

Godskørsel med registrerede traktorer viste sig at være ligeligt fordelt mellem entreprenører, ma-skinstationer og landmænd.

I en del tilfælde er godskørslen ligefrem blevet overtaget af registrerede traktorer i stedet for at blive kørt med lastbil.

DTL mener ikke, at det rent trafiksikkerhedsmæssigt er en ønskelig udvikling med et voksende antal traktorvogntog på vejene.

Derfor kræver organisationen, at der indføres krav om godskørselstilladelse ved kørsel for fremmed regning, føreren skal være mindst 18 år, samt krav om periodisk syn.

Kravene er fremført over for transportminister Lars Barfoed, oplyser DTL, der angiver ønsket om at højne trafiksikkerheden og skabe lige vilkår på det meget konkurrenceprægede regionale transportmarked i Danmark

- De registrerede traktorer er gennem årene blevet større og større. Totalvægten på et traktorvogntog kan være helt op til 44 tons, og det er endda med to påhængsvogne. Vi ved også, at de, der bruger traktorer i større omfang, løbende arbejder på en større ligestilling med tunge transporter med lastbiler. Derfor bør der også være en justering af de regler, der gælder for registrerede traktorer – både af trafiksikkerhedsmæssige grunde og af hensyn til konkurrencen på markedet, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.735