Havnetunnel forsinker havnetunnel
Ny forbindelsesvej mellem Nordhavnen og Lyngbymotorvejen er allerede forsinket i to år.
Dermed kan Copenhagen Malmö Port (CMP) tidligst håbe på den nye og stærkt tiltrængte forbindelsesvej til motorvejsnettet omkring København står klar i 2016. Det skriver ingeniøren.dk.
Forsinkelsen skyldes, at årtiers luftige tanker om en havnetunnel, der forbinder Nordsjælland med Amager og især Amager-motorvejen nu ser ud til at blive til virkelighed, fordi regeringen med transportministeren i spidsen bakker op om projektet.
- Ifølge aftalen skal forbindelsesvejen åbne i 2014. Men den tidsplan er jo blevet forsinket. Nu vil forbindelsen under gunstigste omstændigheder kunne åbne i 2015 eller 2016, siger trafikplanlægger Søren Elle, Københavns Kommune, ifølge ingeniøren.dk.
Den projekterede havnetunnel mellem Lyngby-motorvejen og Nordhavnen er en del af aftalen om byudvikling af arealer på Nordhaven, der så til gengæld skal finansiere udbygningen af den Københavnske Metro.
CMP har i årevis ønsket bedre infrastruktur i baglandet, for at sikre de for havnen livsvigtige lastvogne optimal adgang. Transittrafikken til og fra havnen er stærkt omstridt i hovedstaden, da en betydelig tung godstrafik belaster vejnettet og luften Københavns centrum.