Ikke så ringe endda
Energistyrelsen har netop offentliggjort nye tal for CO2-udledning fra fly.
De nye tal gør ifølge Jørgen Nielsen, administrerende direktør i Cimber Sterling, op med forestillingen om, at indenrigsflyvning er meget mere forurenende end andre transportformer.
Af Energistyrelsens hjemmeside fremgår det nu, at et CO2-udledning fra propelfly er under halvdelen af, hvad et almindeligt jetfly udleder:
Co2-udledning på turen København til Aalborg for fly og bil er ifølge Energistyrelsen:
Propelfly 31 kg CO2/person
Jetfly 66 kg CO2/person
Lille bil 74 kg CO2/person (1 person i bilen)
Mellemklassebil 88 kg CO2/person (1 person i bilen)
Dertil kommer tidsfaktoren, påpeger Jørgen Nielsen, idet det tager fire timer i tog/bil – men kun 45 minutter i fly.
- Det er glædeligt og klædeligt, at debatten om CO2-udledning fra fly endelig er blevet faktabaseret. I mange år har det været politisk korrekt at sige, at fly sviner mere end andre transportformer, men heldigvis har videnskaben vist det modsatte. ATR-flyet er ikke kun fuldt ud konkurrencedygtigt, når det gælder CO2 – man kommer også meget hurtigere frem og oftest også meget billigere, siger Jørgen Nielsen.