23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ikke så ringe endda

Energistyrelsen har netop offentliggjort nye tal for CO2-udledning fra fly.

Energistyrelsen har netop offentliggjort nye tal for CO2-udledning fra fly.

De nye tal gør ifølge Jørgen Nielsen, administrerende direktør i Cimber Sterling, op med forestillingen om, at indenrigsflyvning er meget mere forurenende end andre transportformer.

Af Energistyrelsens hjemmeside fremgår det nu, at et CO2-udledning fra propelfly er under halvdelen af, hvad et almindeligt jetfly udleder:

Co2-udledning på turen København til Aalborg for fly og bil er ifølge Energistyrelsen:

Propelfly 31 kg CO2/person

Jetfly 66 kg CO2/person

Lille bil 74 kg CO2/person (1 person i bilen)

Mellemklassebil 88 kg CO2/person (1 person i bilen)

Dertil kommer tidsfaktoren, påpeger Jørgen Nielsen, idet det tager fire timer i tog/bil – men kun 45 minutter i fly.

- Det er glædeligt og klædeligt, at debatten om CO2-udledning fra fly endelig er blevet faktabaseret. I mange år har det været politisk korrekt at sige, at fly sviner mere end andre transportformer, men heldigvis har videnskaben vist det modsatte. ATR-flyet er ikke kun fuldt ud konkurrencedygtigt, når det gælder CO2 – man kommer også meget hurtigere frem og oftest også meget billigere, siger Jørgen Nielsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web02