Havneloven er god nok
Danske Havne får ikke opbakning til ønsket om en liberalisering af havnens adgang til at tilbyde havneserviceydelser.
Danske Havne sekretariatschef Tom Elmer Christensen gentog i dag på Transportøkonomisk forenings Havnekonference i Grenaa, den opfordring der blev bragt på forsiden af det seneste nummer af Transport-Tidende, om at havnevirksomhederne lagde sig mere i selen.
- Havnene skal være konkurrencedygtige. Hvis en transportkøber vil købe godstransport på vej, så kan han henvende sig et enkelt sted og få en samlet pris. Hvis det skal være på havne, så er der 6-8-10 parter involveret, som så skal enes om, hvem der skal give 2-5-7 procent i rabat. Der er behov for at havnene kan agere som en samlet klynge. Det kan ikke passe, at havnene selv kan gå ud og finde den ene nye kunde efter den anden, mens havnevirksomhederne slet ikke følger trop, sagde Tom Elmer, der mente at løsningen var friere rammer for havnene.
Allan Houtved fra Skibsmæglerne i Danmark afviste kritikken.
- Danske havne er meget velfungerende og samspillet mellem de forskellige aktører på havnene virker ganske godt. Der er ikke behov for en ny havnelov, sagde Allan Houtved.
- Hvis man alligevel vil ændre havneloven, så bør man efter vores mening koncentrere sig om at sætte grænser for kommunernes arealanvendelse på havnene. Danske havnevirksomheder og skibsmæglerne har brug for stabile rammevilkår, sagde Allan Houtved.
Han fik opbakning fra formand Thorning Bonne Larsen, Danske Havnevirksomheder og Kontorchef Jacob K. Clasen, Danmarks Rederiforening.