23948sdkhjf

Nej tak til spændetrøjen

DI-Transport: Selvkørende vognmænd skal fortsat have lov til at yde en ekstra indsats.

DI-Transport: Selvkørende vognmænd skal fortsat have lov til at yde en ekstra indsats.



Udsigten til at EU’s arbejdstidsdirektiv kommer til at gælde for selvkørende vognmænd, som det gælder ansatte lastvognschauffører, vækker også alvorlig bekymring i DI-Transport.

- Det er vores helt klare grundholdning, at selvkørende vognmænd ikke skal underlægges arbejdstidsdirektivet. Det handler jo ikke om trafiksikkerhed, fordi køre- og hviletidsreglerne er ens for både alle. Hvis parlamentet gennemtvinger, at de selvkørende vognmænd skal omfattes af arbejdstidsdirektivet, så vil det slå en meget væsentlig og dynamisk del af hele transportbranchen i stykker, siger direktør Michael Svane, DI Transport.

- Vejgodstransporten er som alle andre brancher afhængig af tilgangen af nye iværksættere, hvis den skal bevare både konkurrencedygtighed og vitalitet. Og de mennesker, der påtager sig den ekstra risiko som selvstændig skal også have mulighed for at ligge sig ekstra i selen, fordi det normalt er en forudsætning for at starte en virksomhed op. Det kan de ikke, hvis de bliver omfattet af arbejdstidsdirektivet, siger Michael Svane, der påpeger, at selvstændige erhvervsdrivende i forvejen er underlagt en lang række love og regler, som ikke gælder for lønmodtagere.

Han erkender, at der i dele af Europa er eksempler på, at chauffører bliver proforma-vognmænd.

- Men problem får man ikke løst ved at trække en spændetrøje i form af arbejdstidsdirektivet ned over de titusinder af selvkørende vognmænd i Europa. Det skal løses via selskabs, skatte og told-lovgivningen. Ikke et regelsæt, der handler om lønmodtagerbeskyttelse, siger Michael Svane.

Juridisk makværk

DI-Transports direktør frygter, at en EU-styret klapjagt på selvkørende chauffører vil resulterer i lange køer i retssystemet.

- Kontrollen vil føre til en bunke af retsager på et meget spinkelt grundlag. Det er meget svært at opstille enkle og klare regler for, hvad der er en selvstændig erhvervsdrivende og hvornår denne er på arbejde eller ikke. Der er i rigtig mange brancher store forskelle på, hvor tæt integreret leverandørerne er med deres kunder og derfor er det både urealistisk og farligt, hvis man forsøger at opstille en række spidsfindige juridiske regler. Der vil opstå et hav af tvivlssager, spår Michael Svane.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071