Et splittet Europaparlament afviste i foråret ved første afstemning, EU-Kommissionens forsalg om at undtage selvkørende vognmænd fra EU’s arbejdstidsdirektiv. Trods ihærdige forsøg på at overbevise parlamentarikerne om det rimelige i en undtagelse, så viser et møde i parlamentets beskæftigelsesudvalg, at splittelsen består.
-Beskæftigelsesudvalget besluttede at lade en afstemning 29. september afgøre om, at man skal fastholde ønsket fra i maj, eller om man skal genbehandle forslaget, siger Dansk Transport & Logistisks EU-chef ,Søren Hyldstrup Larsen.
- Hvis udvalget bekræfter modstanden mod Kommissionens forslag om at fritage selvkørerne vil hele Parlamentets plenarforsamling blive bedt om at bekræfte denne holdning - med stor risiko for, at Kommissionens forslag vil bortfalde.
Procedurefælde- Beskæftigelsesudvalget besluttede at lade en afstemning 29. september afgøre om, at man skal fastholde ønsket fra i maj, eller om man skal genbehandle forslaget«, siger EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
- Hvis udvalget bekræfter modstanden mod Kommissionens forslag om at fritage selvkørerne vil hele Parlamentets plenarforsamling blive bedt om at bekræfte denne holdning - med stor risiko for, at Kommissionens forslag vil bortfalde.
Det vil betyde, at de selvkørende bliver underlagt arbejdstidsreglerne.
Men hvis debatten ender til den anden side, så er alt i spil igen. Desværre er der nogle parlamentarikere, der fokuserer mere på procedurer frem for at indse, at dette handler om EU-regler, der har direkte effekt for borgere.
DTL’s EU-chef påpeger, at det vil være omtrent umuligt at kontrollere, om en selvkørende vognmand overholder arbejdstidsdirektivet.
- At reglerne vil være helt umulige at kontrollere, understreger blot, at nogle parlamentarikere åbenbart ikke har forstået, at EU skal forbedre sig for nogensinde at blive populært eller bare nogenlunde accepteret i befolkningerne, siger Søren Hyldstrup Larsen, der mener, at det vil kræve en kontrollant, der følger den selvkørende vognmand døgnet rundt alle ugens syv dag, hvis man skal sikre direktivet bliver overholdt.
Søren Hylstrup Larsen har i de seneste dage - i samarbejde med den internationale transportorganisation IRU og organisationer fra en række andre lande: Finland, Sverige, Holland, Storbritannien, Frankrig, Tyskland – haft kontakter og møder for at forsøge at finde en tilfredsstillende udvej.
Men det står ifølge DTL klart, at resultatet kan blive meget snævert og nok ikke til fordel for de selvkørende vognmænd.
Efter DTLs møder i Bruxelles 8. september med centralt placerede politikere fra Europa-Parlamentet, står det på nuværende tidspunkt klart, at interesserne for DTLs medlemmer er bedst tjent med, at den afgørende afstemning 29. september gennemføres. Og at man arbejder for, at der bliver et flertal for at genåbne forhandlingerne om forslaget om at indføre en undtagelse for de selvkørende vognmænd.
Frihed under presMen der er ingen tvivl om at situationen meget speget og sætter ønsket om de selvkørendes frihed til selv at bestemme deres arbejdstid under et meget stort pres.
- Det handler om meget mere end selvkørende vognmænd i transporterhvervet, forklarer DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
- Visse parlamentarikere taler om, at trafiksikkerheden kræver, at de selvkørende omfattes af arbejdstid. Men virkeligheden er en helt anden: Trafiksikkerheden forbedres gennem køre- hviletidsreglerne, den digitale tachograf, adfærdsreglerne, fartkontrol osv. Altså regler der allerede gælder for selvkørende vognmænd. Kommissionens egen undersøgelse viser også helt klart, at trafiksikkerheden netop ikke vil blive forbedret ved at indføre arbejdstidsregler for selvkørende,« fortsætter Morten Lindbo.
Han mener, at EUs folkevalgte forsamling lader sig gribe af en situation, der dybest set er en fagretlig kamp om ikke at overlade chauffører til selvstændig virksomhed i lande, hvor omstændighederne tvinger dem til dette, fordi ansættelsesvilkårene er elendige for de ansatte.
- Men det bør overlades til medlemsstaterne selv. I Danmark ser vi ingen grund til at begrænse incitamentet til den selvstændige erhvervsudøvelse, da det danske overenskomst- og konfliktløsningssystem netop skaber den nødvendige tryghed for de ansatte, slutter Morten Lindbo.