Barfoed anbefaler helt ny sporstrækning
Transportminister tilslutter sig anlægget af en helt ny jernbanelinie mellem København og Ringsted over Køge efter gennemlæsning af Trafikstyrelsens VVM-redegørelse.
Dermed svinder håbet for de borgmestre på Københavns vestegn, der havde håbet på en udbygning af den eksisterende linjeføring over Høje Taastrup med et femte spor.
Trafikstyrelsens VVM-vurdering, der konkluderer, at en helt ny tosporet linjeføring fra København langs Køge Bugt til Køge, hvor det nye spor skal svinge mod vest til Ringsted, er den mest hensigtsmæssige, blevet offentliggjort her i formiddag.
- Når man ser Trafikstyrelsens VVM-vurdering, er det svært at se andre muligheder end en nybygning over Køge, udtaler Lars Barfoed over for Jyllands-Posten.
- Selv om nybygningen er den dyreste løsning, så er det i virkeligheden den billigste, fordi den giver en langt bedre samfundsøkonomisk forrentning, da man her får pengene igen i form af vækst og indtjening i samfundet.
VVM-vurderingens har kostet næsten en kvart milliard kroner og har taget tre år at gennemføre.
- Et femte spor har slet ikke den samfundsøkonomiske forrentning. Samtidig giver nybygningen også en langt større kapacitet til fremtidig udvikling af jernbanen. Derfor peger VVM-redegørelsen i retning af en ny jernbane. Men det må vi nu drøfte partierne imellem, udtaler transportminister Lars Barfoed.