23948sdkhjf

Norsk opblødning

De norske myndigheder har netop ændret på kravet i spændetrøjebestemmelsen for modulvogntog.

De norske myndigheder har netop ændret på kravet i spændetrøjebestemmelsen for modulvogntog.



Den opblødte bestemmelse siger nu, at afstanden mellem forreste og bageste aksel, på et modulvogntog med en tilladt totalvægt på op til 60 tons, skal være mindst 19 meter. Tidligere var kravet 21 meter, skriver DTL i sit nyhedsbrev.

De norske regler er blevet ændret på opfordring fra DTLs søsterorganisation, NLF, så reglerne nu er ens i Danmark og Norge. Det betyder eksempelvis, at en dansk vognmand, der benytter en trailer med en teoretisk akselafstand på 7,65 meter som et modul i et modulvogntog, ikke fremover får problemer med at opfylde de norske regler om akselafstand i et modulvogntog.

Norske ladlængder

Danske vognmænd skal dog stadig være meget vågne, når de kører til Norge med modulvogntog. DTL er blevet bekendt med, at den samlede udvendige ladlængde i Norge ikke må overstige 21,43 meter ved kørsel med modulvogntog. Det betyder, at køretøjerne i et modulvogntog skal overholde EU-reglerne om ladlængde. De aktuelle ladlængder er følgende:

• Lastbil med en udvendig ladlængde på 7,82 m. må sammenkobles med en dolly og en trailer med en udvendig ladlængde, der ikke er over 13,61 m.

• Sættevogntog med en maks. længde på 16,5 m. må sammenkobles med en kærre med en udvendig ladlængde, der ikke er over 7,82 m.

• Linktrailer med veksellad/container med en udvendig ladlængde på 7,82 m. må sammenkobles med en trailer, der har en udvendig ladlængde på maks. 13,61 m.

Hvis den samlede ladlængde overstiger 21,43 meter, så kan overtrædelsen medføre et køreforbud i Norge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079