23948sdkhjf

Kold succes for SAS Cargo

Vellykket: Temptainer bruges flittigt i luftrummet, når der skal holdes styr på temperaturen.

Vellykket: Temptainer bruges flittigt i luftrummet, når der skal holdes styr på temperaturen.



Af Herbert Nielsen

I 2008 introducerede SAS Cargo sit bud på en temperatur-kontrolleret container – kaldet Temptainer. Det har vist sig at være en succes.

SAS Cargo fik leveret i alt fem af disse særlige ULD, der er certificeret af EASA til lufttransport af forsendelser, der kræver særlig stabilisering af temperaturen under hele transportkæden. De blev indledningsvist indsat på SAS Cargo’s langdistance-ruter fra København og Stockholm til New York, Chicago, Seattle og Tokyo.

Bag leveringen af SAS Cargo’s Temptainer lå et langt udviklingsarbejde i samarbejde med den svenske virksomhed Aircontainer AB, der har stået for den fysiske opbygning af containeren, mens en anden svensk virksomhed, Nilar, udviklede et særligt let batteri, der egner sig til de krævende specifikationer.

Samarbejdet resulterede i en container, der vejer 17 procent - eller 200 kg - mindre end andre produkter, og med dobbelte så lang oppe–tid i forhold til andre tilsvarende løsninger.

Krævende transporter

- Vi har stadig fem Temptainere, og de benyttes flittigt på de interkontinentale ruter. Efterspørgslen svinger naturligvis en del fra måned til måned, hvilket vanskeliggør planlægningen, men som helhed er Temptaineren en stor succes, siger SAS Cargo’s ULD Manager, Bente Dahl. Temptaineren bruges overvejende til transport af testmedicin til USA og Japan for Novo Nordisk, men den har også transporteret dansk gourmetchokolade med en ideal temperatur på 4 grader til Tokyo, ligesom en amerikansk eksportør af årgangsvin har vist interesse.

- Vi håber også, at vi kan sende to Temptainere fyldt med danske specialiteter og gourmetmad til Tokyo i forbindelse med eksportfremstødet Danish Food Fair, ligesom der er afgivet tilbud på Temptainer-transporter til en biotekvirksomhed i Tyskland, siger Bente Dahl. Interessen for Temptaineren er altså støt stigende, og salgsafdelingen i Danmark har positive forventninger til salget de kommende uger og måneder.

Lillebror på vej

Stærkt opmuntret af succesen med Temptainer overvejer SAS Cargo i øjeblikket at investere i en såkaldt ”slimtainer” – Temptainerens lillebror – der har de samme mål som en Euro-palle og derfor kan sendes som løs last i narrow-body fly som de, der beflyver SAS’ korte og mellemlange ruter.

På den måde vil SAS Cargo også kunne tilbyde ekstremt temperaturkontrollerede transporter på for eksempel Europa-ruterne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062