Brug synshaller til nummerplader
Skats lukning af halvdelen af motorkontorerne i landet får DTL til at foreslå en forenklet overgangsordning.
- Mange kunder på motorkontorerne – både på den lette og tunge side – er voldsomt utilfredse med køerne på motorkontorerne efter lukningerne. Mange vognmænd skal nu bruge kostbar køretid på at bevæge sig til det nærmeste motorkontor, som ligger langt væk, siger adm. direktør Erik Østergaard fra Dansk Transport og Logistik.
Han peger på, at der er brug for en overgangsordning, efter at det planlagte Digitale Motor Register forliste tidligere i år på grund af Skast problemer med deres IT leverandør. Skatteministeren forklarede forleden, at der ville gå to år, inden det nye register er på plads. Det har branchen ikke tid til at vente på.
- Applus+ og de øvrige godkendte synsvirksomheder løser jo allerede andre administrative opgaver for Skat, såsom toldsyn og registreringssyn. Så det er oplagt, at særligt godkendte synsvirksomheder kunne modtage og udlevere nummerplader samtidig - eventuelt som en slags vikarordning. Samtidig kunne synsstederne passende udføre TIR-syn af de køretøjer, der bruges til denne særlige toldtransitordning, mener Erik Østergaard.
- Jeg ser umiddelbart ingen problemer med en sådan ordning. Og Færdselsstyrelsen, som i forvejen har tilsynet med synsvirksomhederne, bør også forholdsvist simpelt kunne håndtere denne ekstraopgave. Derfor vil vi bringe vores ønske frem i det særlige udvalg om regelforenkling og kamp mod administrativt bøvl, som allerede er nedsat under Færdselsstyrelsen.
Det kan ikke være rigtigt, at virksomhederne i flere år skal lide under statens fejlslagne IT-projekter, siger Erik Østergaard.
Koster tid og pengeHan peger på, at den foreslåede ordning i indtjent tid vil medføre en betragtelig besparelse for vognmændene.
Alene i Padborg har transportbranchen beregnet vognmændenes ektsra-udgifter til tre millioner kroner om året ved at skulle køre hele vejen til Tønder eller Haderslev. De lokale vognmænd har i en længere periode lagt pres på såvel Skat, ministeriet og folketingspolitikere for at få åbnet et lokalt kontor. Skat har herefter åbnet et udleveringssted nogle dage om ugen, men ordningen er fortsat ikke tilfredsstillende for den sønderjyske transportbranche.