ITD: Det objektive ansvar skal blødes op
Vognmanden skal ikke kunne dømmes for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, hvis chaufføren bevisligt har omgået vognmandens ordrer.
ITD, International Transport Danmark erklærer sig enig med DTL i spørgsmålet om vognmandens objektive ansvar i sager om køre- og hviletidsovertrædelser:
– vognmanden bør ikke straffes, hvis denne er uden skyld og beviseligt har instrueret sine chauffører i at overholde reglerne. Det objektive ansvar skal blødes op i de tilfælde, hvor vognmanden kan dokumentere, at han har instrueret sine chauffører i at overholde fx køre-hvile-tidsreglerne til punkt og prikke. Alt andet er urimeligt, siger ITD-formand, direktør Mogens Therkelsen.
Utallige eksempler
- Blandt vores medlemmer ser vi utallige eksempler på, at vognmænd bliver dømt for ansvar uden skyld. Det er særligt bemærkelsesværdigt når vi hører om sager, hvor chaufføren ligefrem fortæller, at han er blevet instrueret af sin vognmand i reglerne og handlede helt på eget initiativ. Alligevel får vognmanden dobbelt bøde på grund af det objektive ansvar – og det kan jo ikke passe, udtaler formand for ITD, direktør Morgens Therkelsen.
Beskyt chaufføren
ITD’s formand erkender, at der forsat er behov for at beskytte chaufførerne over for pres for at køre længere eller hvile kortere tid.
- Det objektive ansvar skal ikke fjernes, det skal sikre og beskytte chaufføren. Men det betyder jo ikke, at vognmanden skal have dobbelt bøde, når en chaufførs handlinger sker på eget initiativ trods instrukser om det modsatte fra arbejdsgiveren, siger Mogens Therkelsen.
ITD konstaterer med tilfredshed, at flere trafikordførere i Folketinget har erklæret, at problematikken om det objektive ansvar trænger til en fornyet overvejelse og muligvis justeringer.
ITD har i lighed med andre vognmandsorganisationer kritiseret den omstridte praksis med objektivt ansvar på køre- og hviletidsområdet.
Allerede i 1989 førte ITD en sag for en medlemsvirksomhed helt til EU-Domstolen - desværre uden at få medhold.