Nyudviklet partikelfilter fra Haldor Topsøe og DTU skal testes på store container- og tankskibe i A.P. Møller-Mærsks flåde.
Partikelfiltrene skal rense udstødningsgasserne fra skibene hjælpemotorer – der producerer el, når skibene ligger i havn – for de mikroskopiske sodpartikler, der også kendes fra dieseldrevne køretøjer og brændeovne.
A.P. Møller-Mærsk har deltaget aktivt i det tre år lange udviklingsarbejde, der er foregået hos Haldor Topsøe og DTU.
Hjælpemotorerne – der så at sige holder liv i de store skibe, når de ligger i havn, hvor hovedmotoren er slukket – belaster miljøet med sodpartikler og kvælstofilter. Det er især problematisk i de mange havne, der ligger i eller meget tæt på storbyer – hvor man i disse år fokuserer på netop partikelforureningen og indfører miljøzoner, som det er sket i København.
Hvis partikelfilterforsøget falder heldigt ud, betyder det ifølge dagbladet ingeniøren, at rederierne kan dokumentere, at de er lige så miljøvenlige som lastvogne med partikelfilter.