23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Filtertest på Mærsk-skibe

Nyudviklet partikelfilter fra Haldor Topsøe og DTU skal testes på store container- og tankskibe i A.P. Møller-Mærsks flåde.

Nyudviklet partikelfilter fra Haldor Topsøe og DTU skal testes på store container- og tankskibe i A.P. Møller-Mærsks flåde.

Partikelfiltrene skal rense udstødningsgasserne fra skibene hjælpemotorer – der producerer el, når skibene ligger i havn – for de mikroskopiske sodpartikler, der også kendes fra dieseldrevne køretøjer og brændeovne.

A.P. Møller-Mærsk har deltaget aktivt i det tre år lange udviklingsarbejde, der er foregået hos Haldor Topsøe og DTU.

Hjælpemotorerne – der så at sige holder liv i de store skibe, når de ligger i havn, hvor hovedmotoren er slukket – belaster miljøet med sodpartikler og kvælstofilter. Det er især problematisk i de mange havne, der ligger i eller meget tæt på storbyer – hvor man i disse år fokuserer på netop partikelforureningen og indfører miljøzoner, som det er sket i København.

Hvis partikelfilterforsøget falder heldigt ud, betyder det ifølge dagbladet ingeniøren, at rederierne kan dokumentere, at de er lige så miljøvenlige som lastvogne med partikelfilter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04