Første handelsskibe nord om Sibirien
Tysk projektrederi bliver første kommercielle operatør på Nordøstpassagen.
Den globale opvarmning har nu åbnet Nordøstpassagen mellem Beringstrædet og Nordatlanten så meget, at de første handelsskibe står på spring for at anvende den nye genvej mellem Europa og Asien.
Det tyske projekt- og sværgodsrederi Beluga Group i Bremen har opnået tilladelse fra Rusland til at sende to isforstærkede fragtskibe fra Sydkorea via Nordøstpassagen til Holland.
Ishavet nord for Sibirien har hidtil været noget nær umuligt at besejle, hvis man lige ser bort fra de russiske atomdrevne isbrydere og atomubåde, der kan sejle under isen. Samtidig har Rusland og før det Sovjetunionen nægtet fremmede skibe adgang til det strategisk vigtige havområde.
Men nu har den globale opvarmning åbnet passagen i omkring otte uger i sommermånederne.
Ifølge dagbladet Ingeniøren, så har de to tyske fragtskibe netop forladt Vladivostok med en projektlast fra Busan i Sydkorea til Rotterdam i Holland.
- Ved at benytte Nordøstpassagen kan vi realisere en helt enorm reduktion i vores brændstofforbrug og dermed skåne verden for tilsvarende CO2-udledninger såvel som andre skadelige emissioner, siger rederiets direktør og bestyrelsesformand, Niels Stolberg, til nyhedsbureauet Reuters.
Ruten gennem ishavet nord om Rusland sparer rederiet for 4.000 sømil, set i forhold til en konventionel rute gennem det indisk Ocean, Suez-kanalen og Middelhavet.
Beluga Group er ikke alene om planerne om at besejle Nordøstpassagen. Danske Torm har bestilt op mod en snes isklasseskibe med levering frem til 2011, netop med henblik på besejling af Nordøstpassagen.