23948sdkhjf

Allison på Mantorp

Transmissionsproducent er med på kommende weekends Trucking Festival på den svenske racerbane Mantorp ved Linköping.

Transmissionsproducent er med på kommende weekends Trucking Festival på den svenske racerbane Mantorp ved Linköping.



Allison Transmission har en stor en stor stand på udstillingen, hvor der fremvises ikke mindre end ti forskellige lastvogne med Allison-transmissioner. Koncernen har blandt andet premierevisning på den første Volvo-blokvognstrækker af typen FH 16 660 beregnet til 250 ton med en Allison fuldautomatisk transmission.

Den ejes af Wallners Specialtransporter i Falun og vognen er med sin Allison 4700 Transmission i stand til at starte stillestående på en otte procents stigning med 250 tons vogntogsvægt - og til at kunne geare op uden at miste hverken moment eller turbotryk. På en stigning på 17 procent kan den klare en vogntogsvægt på op til 130 ton.

- Ved rigtig høje belastninger mister gearkasser med automatiseret gearskifte - nøjagtig som manuelt betjente gearkasser - både moment og kraft under selve gearskiftet, når motoren skal gøre ophold inden næste gear, forklarer siger Mikael Wallner, der er adm. direktør for Wallners Specialtransporter. Under høje vogntogsvægte klarer de det typisk ikke. Specielt ved igangsætningsøjeblikket er det yderst kritisk. I værste fald kan det resultere i slidte koblingslameller og går det rigtig galt kan koblingen begynde at brænde, fortsætter Mikael Wallner.

Direktøren har derfor store forventninger til sin nye Volvo FH16 med Allison transmissionen. Han mener, at den helautomatiske transmission er den rigtige løsning for ekstra tunge laster, som eksempelvis komponenter til vindmøller.

Derudover viser Allison Sveriges første tømmervogn med en Allison fuldautomatisk transmission. Det er en ny Scania R480, der er forsynet med den nye transmission.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063