23948sdkhjf

USA slækker på containerscanning

APM Terminals oplyser, at de amerikanske toldmyndigheder er klar til at opgive krav om scanning af samtlige containere til USA i afskibningshavnene.
APM Terminals oplyser, at de amerikanske toldmyndigheder er klar til at opgive krav om scanning af samtlige containere til USA i afskibningshavnene.

Kravet om 100 procents scanning vil i stedet for kun gælde container fra såkaldte højrisiko-områder.

Det oplyser APM Terminals til RB/Børsen.

Da de amerikanske myndigheder i 2008 annoncerede, at samtlige containere fra oversøiske afskibningshavne til USA skulle scannes fra midten af 2012, vakte det voldsomme protester fra ikke bare rederier, terminaloperatører og speditører, men også fra regeringer i store dele af verden og EU. Det var især frygten for store falskehalsproblemer i afskibningshavnene og en kæmpe ekstraregning, der motiverede modstanden.

- Vi har indtryk af, at de amerikanske myndigheder ikke udelukkende fokuserer på skanning, men foretrækker en fortsættelse af den såkaldte "multi-layered risk-based approach" til sikkerhed i de amerikanske havne. Vi forstår, at 100 pct. skanning ikke længere bliver nødvendig og vil være begrænset til containere fra højrisikoområder, skriver APM Terminals i en mail til RB-Børsen.

Det såkaldte "multi-layered risk-based approach", der anvendes i dag, betyder, at samtlige containere til USA i dag registreres elektronisk. Det betyder, at toldmyndighederne i afskiberlandene og i USA kan screene containerne elektronisk. Mistænkelige forsendelser bliver herefter udpeget til nærmere kontrol. Dertil kommer en række andre tiltag, som punktvis røntgenscanning af containere. Her kører eksempelvis toldere fra danske SKAT ud til containerterminaler på de danske havne, hvor man så scanner et udvalg af de containere, der passerer igennem terminale den pågældende dag.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078