23948sdkhjf

Aksler fyldt med ny teknologi

Det er med troen på fremtiden at Transport-Teknik har været på roadshow for at præsentere koncernens nyheder.

Det er med troen på fremtiden at Transport-Teknik har været på roadshow for at præsentere koncernens nyheder.



Af Finn Bjerremand

En krise betegner en problematisk forandringssituation forbundet med et vendepunkt.

- Hos Transport-Teknik hæfter vi os ved ordet vendepunkt, her ligger udfordringen og ikke mindst troen på fremtiden, siger marketingschef Hanne Lyngholm.

Det er med troen på fremtiden samt set i lyset af udskydelsen af transportmessen i Herning til 2010, at Transport-Teknik valgte at gennemføre et roadshow med Infomobilen fra BPW. Den profilerede de nyeste innovative og miljørigtige løsninger fra akselproducenten BPW.

Ejere af påhængsvogne og trailere ønsker sig altid lavere omkostninger, lavere egenvægt og mere sikkerhed. Derfor jager komponentproducenterne altid disse elementer for at efterkomme kundernes ønsker mest muligt.

Den store tyske akselproducent BPW (Bergische Patentachsenfabriek Wiehl), der i Danmark er repræsenteret af datterselskabet Transport-Teknik A/S i Kolding, er ikke nogen undtagelse. Koncernen er netop gået ind udviklingen af egne komponenter på vitale områder som f.eks. EBS styresystemer og øvrige bremsekomponenter. Blandt andet har BPW præsenteret en ny aksel, der er udstyret enten med Eco Disc eller Eco Drum.

Eget EBS-system

BPW har lanceret Eco Tronic EBS, der populært sagt gør chassiset intelligent og medfører både bedre bremseeffekt og en mere effektiv flådestyring, der kan bidrage til en bedre økonomi.

Når BPW har valgt at indføre sin egen teknologi på dette område i stedet for at anvende komponenter fra samarbejdspartnere, skyldes det først og fremmest ønsket om at kunne levere hele pakken i chassisteknologien.

Eco Tronic EBS således er ikke bare et bremsestyresystem, men også et system, der kan klare mange både praktiske og unikke funktioner til flådestyring samt lagring af data om f.eks. chassisreservedelsdata, dokumentation for påhængskøretøjets anvendelse gennem RCM (Road Condition Monitoring), samt fastholdelse af de mest ideelle bremseeffekt (Brake Performance Monitoring).

Den nye skivebremse

Højdepunktet i BPWs nye produktprogram er uden sidestykke den nye BPW aksel med Eco Disc skivebremse. Den er både stærkere, lettere og mere servicevenlig end de tidligere versioner.

Eco Disc vejer således ca. 14 kg mindre pr. aksel, hvilket skyldes den store udviklingsproces akslen har gennemgået.

Ved udskiftning af bremseskiver, er det ikke nødvendigt at afmontere bremsekaliberen. Det afkorter besøget hos servicepartneren. Skal der skiftes en bremseskive vil det ifølge teknikerne hos BPW kunne klares på blot 20 minutter. Den slags tager i dag op til 1,5 timer.

Det er dog ikke kun aksler med skivebremser, der er blevet videreudviklet hos BPW. Nu lanceres også Eco Drum, der er en opdateret aksel med tromlebremser.

Også på denne akselversion er der sket forandringer, som omfatter en vægtreduktion på ca. 18 kg. Bremseservice er ligeledes nemmere og bremserne har en konstant høj bremseeffekt i hele bremsebelægningens levetid.

Den lukkede konstruktion betyder desuden, at man undgår indtrængen af snavs, og dertil kommer at akslen er lettere at kontrollere for slitage takket være nye kontrolåbninger. Desuden er der også lavere drifts- og reservedelsudgifter og reducerede slidværdier, der udløser længere levetid og som smitter af på økonomien.

Der er gennem tiderne solgt mere end 11 millioner BPW aksler med tromlebremser, så det borger for en vis kompetence på området.

Selvsporende

I erkendelse af at det koster at køre rundt i sving og rundkørsler, med bl.a. to og treakslede sættevognsbogier, har BPW også lanceret en ny let aksel med selvsporende styring.

Takket være den nye efterløbsaksel er det muligt at spare brændstof og dæk – ifølge BPW op mod 10.000 liter på årsbasis og op mod 40 dæk baseret på en distributionstrailer, der kører 1 million kilometer.

Den nye aksel giver desuden god manøvredygtighed samt bedre håndtering i kurver m.v.

Ny leje-enhed

BWP indfører sammen med de tre nye akselgenerationer sin egen navteknologi kaldet Eco Unit, der er vedligeholdelsesvenlig.

BPW fremhæver, at det lukkede lejesystem er vedligeholdelsesfrit, der er en betydelig vægtreduktion på op til 25 kg, og monteringen kan ske hurtigt takket være systemet med den centrale akselbolt efter det kendte Formel 1 princip.

Lejeslør er heller ikke nogen udfordring, idet lejesløret er automatisk indstillet med integreret momentbegrænsning ved hjælp af den centrale forskruning. Smøring af lejerne forgår let via fedtpatron.

Der er blevet kørt omfattende tests med de nye aksler, bl.a. i Luleå i Sverige.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078