Tiden arbejder for Knud Hansen
Padborg-koncernen klarer stadig flere opgaver for kunderne. For eksempel hele administrationen af vognparkens service.
Af Gwyn Nissen
Hvad andre så småt er begyndt at tale om i dag, har Knud Hansen praktiseret igennem årtier: One-Stop-konceptet, hvor vognmanden kan få serviceret alt bortset fra motoren, har længe været et tilbud i den landsdækkende Padborg-koncern.
- Vi kan ikke skrue tiden tilbage, men vi kan skaffe vores kunder mere tid, så de kan koncentrere sig om at drive og udvikle deres forretning. Så gør vi det, som vi er gode til og som er vores kernekompetence, nemlig at servicere alt omkring deres lastbil, siger direktør i Knud Hansen-koncernen, Steen Nelting.
Konceptet har udviklet sig med årene, siden koncernen i 1977 etablerede 24 timers service for køleanlæggene.
- 24 timers service var ikke noget, der var udbredt dengang, så chaufføren spurgte, om ikke også vi lige kunne skifte en pære eller tjekke bremserne. På den måde udviklede forretningen sig med kundernes behov, så vi i dag servicerer alt omkring lastbilen bortset fra drivlinen, siger Steen Nelting.
ForfinesI dag omfatter One-Stop-konceptet såvel salg som service inden for køleanlæg, syn og service af trailere samt lifte, kommunikation, presenning og design.
One Stop-konceptet forfines hele tiden, og i dag styrer Knud Hansen således hele administrationen og vedligeholdelsen af en række virksomheders vognparker.
- Lige nu er der mange, der slår på pris, pris, pris. Men i stedet for at kigge på en kortsigtet gevinst, vil vi hellere interessere os for vores kunders totale omkostninger i forhold til kvalitet og tid, siger Steen Nelting.
MærkesagDet har været en mærkesag for Knud Hansen-koncernen, at følge med i den retning, som kunderne har bevæget sig.
I begyndelsen af 90’erne holdt kommunikationen således sit indtog i lastbilerne, og her fulgte Knud Hansen med, for at kunne tilbyde kunderne det nyeste inden for kommunikation.
På den måde har koncernen opbygget hele sit service-koncept omkring branchens behov.
UdviklingMen Knud Hansen-koncernen går i dag også et skridt videre, og udvikler nye teknologier sammen med kunderne.
- For eksempel arbejder vi med en kunde og vores samarbejdspartnere på at forbedre luftcirkulationen i køletrailere med forskellige temperaturzoner, da der stilles specielt store krav til overholdelse af meget snævert temperatur område i dette tilfælde, forklarer Steen Nelting.
Desuden rådgiver koncernen også den farmaceutiske industri i forbindelse med transport af temperaturfølsomt gods, nedbringelse af CO2-udslip og lignende.
Specialister og generalisterKnud Hansen-koncernen har samlet ekspertisen på fem hovedcentre, og har sideløbende udvidet den mobile service, der kører rundt i hele landet – og i Nordtyskland.
Selv småting, kan gøre en lastbil ukampdygtig, men vognmanden i dag har hverken tid eller råd til, at hans materiel står stille. Derfor er Knud Hansen klar til at rykke ud.
- I stedet for, at vognmanden skal køre en omvej, rykker vi ud til hans køretøj, forklarer Steen Nelting.
Og mens eksperterne er samlet i centrene, er det virksomhedens allround-medarbejdere, der rykker ud i marken. 9 ud af 10 gange er det nemlig småting, som Knud Hansens udrykkende medarbejdere kan klare på stedet.
Udlandet har fået øje på dansk servicePadborg er drejeskive for en stor del af den internationale trafik ind og ud af Skandinavien og den styrke udnytter Knud Hansen-koncernen blandt andet for at kapre udenlandske kunder.
I de senere år har blandt andet en del tyske kunder og norske virksomheder fået øje på Padborg-virksomhedens fleksible servicekoncept.
- Vi har overtaget administrationen af hele flåden for en række af vores tyske kunder. Vores mobile service forestår således service og reparation direkte på virksomheden f.eks. en lørdag, når bilen alligevel er hjemme på pladsen. På den måde har vognmanden sine køretøjer til rådighed hele tiden, forklarer Steen Nelting.
Han tager det som et udtryk for gensidig tillid, når Knud Hansen i stigende omfang får overladt hele styringen af syn- og serviceaktiviteterne i en virksomhed.
- Det kræver noget for en virksomhed, at give slip på kontrollen af deres egne køretøjer. Men det er jo godt set, at de har andet og bedre at bruge deres tid til, siger Steen Nelting.
Også en række norske kunder er begyndt at bruge Knud Hansen i Padborg.
- De finder enten et læs til Padborg, eller også fragtes trailerne tomme via færgen til Kiel og videre til Danmark, forklarer han.
Fremgang i syd- Vi vil gerne vokse yderligere i Tyskland. Det er dels et voksende marked for os, men det ligger jo også lige ud til vores hoveddør, siger Steen Nelting.
Han peger på, at den danske koncern ikke er billigere end de tyske konkurrenter.
- Men vi er hurtigere, mere effektiv og fleksible. Danske vognmænd har ry for, at de vil serviceres, mens de holder for rødt lys – det kommer os til gavn i Tyskland, siger Nelting.
Løft til PadborgKnud Hansen-direktøren vil gerne være med til at markedsføre hele transportcentret Padborg som servicested for internationale transporter.
- Chaufførerne skal jo have deres otte timers hvil – og der er meget vi kan nå at lave på de otte timer i Padborg – uanset hvilket tidspunkt på døgnet chaufføren ankommer, påpeger Steen Nelting.
Knud Hansen A/S Grundlagt:Knud Hansen-koncernen blev grundlagt af Knud Hansen senior i 1949. En afgørende forudsætning for virksomhedens vækst var, da den i 1962 fik forhandlingen af de amerikanske Thermo King-kølemaskiner.
Ejerskab:I 1977 overtog sønnen Knud Henrik Hansen styringen af virksomheden og han er stadig administrerende direktør. Knud Henrik Hansen og hans familie ejer koncernen 100 procent.
Forretningsområder:Knud Hansen A/S har gennem årene videreudviklet sit salgs- og servicekoncept, så det i dag omfatter køleanlæg, trailerservice, kommunikation, presenning, design og en række specialprodukter.
Det sker gennem selskaberne Knud Hansen Køleanlæg A/S, Knud Hansen Service A/S, Knud Hansen Kommunikation A/S samt Sækko Presenning A/S og Sækko Design.
Medarbejdere:I dag er der cirka 150 medarbejdere ansat i Knud Hansen gruppen, der har salg og fullservice-afdelinger i Padborg, Odense, Vejle, Brøndby og Århus. Derudover råder koncernen også over mobile servicevogne.
gn@transinform.com