Vækst på tilfredse kunder
AG Transport i Hillerød er vokset på fokus på kundernes behov – men krisen kradser.
Af Lars Lassen
Lige inden sommerferien måtte AG Transport i Hillerød opsige aftalen om fragtkørsel for Transportgruppen i Århus og Østjylland.
- Vi fik en aftale om at køre for Transportgruppen i Østjylland i januar 2008. Desværre viste det sig, at indtjeningen ikke stod mål med udgifterne og derfor valgte vi at opsige aftalen med Transportgruppen i juni. Fremover koncentrer vi os om kørsel med stykgods for egne kunder i Østjylland, forklare direktør Finn Klarskov Henriksen.
Han lægger ikke skjul på, at tiderne er svære i transportbranchen i øjeblikket.
- Det er godt nok en sej tur vi er ude på. Jeg har aldrig oplevet noget lignende i alle de år, jeg har været i branchen. Vi har allerede tilpasset vores virksomhed en gang og er klar til næste runde, hvis det bliver nødvendigt, siger Finn Klarskov.
Efter tilpasning kører AG Transport i dag med 15 lastvogne ud fra lokationen i Århus, hvor der er beskæftiget 15 ansatte.
Den 51-årige direktør, der overtog familievirksomheden fra faderen i 1997-98, har formået at få virksomheden til at vokse markant og har udviklet og målrettet aktiviteterne tilsvarende frem til krisen satte ind sidste efterår.
AG Transport A/S og søstervirksomheden AG Lagercenter ApS beskæftiger i dag godt 70 ansatte. Heraf er godt 40 på hovedafdelingen på Frederiksværksgade uden for Hillerød.
Vognparken tæller i dag omkring 50 lastvogne, der er beskæftiget inden for entreprenør- og krankørsel, maskintransport og containere. Den primære aktivitet er transport af stykgods mellem Sjælland og Jylland.
Savner samarbejde- En god håndfuld af vores biler står stille i øjeblikket. Krisen kradser alle vegne og det gør den også her hos mig. Men branchen gør det værre for sig selv, fordi alle går ud og underbyder hinanden i stedet for at samarbejde, siger Finn Klarskov.
Han fastslår, at de mange nystartede vognmænd, der tog springet til selvstændig under opsvinget kun er en del af årsagen til den prisdumping, der foregår i øjeblikket.
- Vognmænd har altid været nogle knoldesparkere, der har holdt kortene tæt ind til kroppen i stedet for at samarbejde. Man vil hellere køre tom bag efter en kollega, end dele, så en af bilerne kan køre med fuldt læs. Branchen er alt for dårlig til at samarbejde, fordi man er bange for de andre løber med kunderne. Du kan eksempelvis stå med en transportopgave, som du ikke selv kan få en fornuftig forretning ud af. Hvis du i stedet finder en kollega, der kan kombinere det med noget andet, så han kan tjene penge på det, så gavner det både ham og dig. Det handler ikke om, hvor mange biler man har, men hvor mange penge man kan tjene, siger Finn Klarskov.
Bundlinien i fokusHillerød-vognmanden har i hele sin tid i direktørstolen skåret aktiviteter fra, der ikke var lønsomme.
AG Transport A/S kørte oprindelige også eksportkørsel. Virksomhedens biler kørte til destinationer i Østeuropa, Grækenland, Italien, Frankrig og Spanien, samt de nordiske lande.
- Der var et par eksportbiler, da jeg overtog virksomheden. Efter nogen år var vi oppe og køre med syv eksportbiler. Men det blev uholdbart på grund af konkurrencen fra udenlandske biler med billige chauffører. I 2006 stoppede vi de sidste biler, der havde kørt til Sverige, Norge og Finland, siger Finn Klarskov.
- Der var simpelthen ingen fortjeneste tilbage. Det var blevet sådan, at hvis der sprang et dæk på en tur, så var der underskud. Så er det på tide at stoppe.
Han lægger ikke skjul på, at han anser den ulige konkurrence på grund af det lave lønniveau især i Østeuropa, for helt urimelig.
- Men jeg vil ikke køre med østeuropæiske chauffører, selv om der andre danske transportvirksomheder, der gør det. Der er en dansk chauffør på en dansk lastbil. Sådan er det bare, siger Finn Klarskov bestemt og fortsætter.
- Man får nogen øretæver en gang imellem fordi man ikke vil køre billigere. Men det er der ikke noget at gøre noget ved. Så vil jeg hellere blive hjemme, det har jeg det bedre med, siger Finn Klarskov.
Lager og pakkeriDa Finn Klarskov overtog faderens virksomhed, var der en mindre lageraktivitet. Den er siden udbygget kraftigt, så AG Lagercenter ApS i dag råder over 16.000 kvadratmeter lager, der kombineres med pakkeri.
- Hvis du skal drive lager og pakkeri for en kunde, så kræver det en grundig forberedelse og stærk styring. Du er nødt til at kende kundens præcise behov og du skal være parat til at løse alle de problemer, der hører med til opgaven. For os handler det først og fremmest om at have tilfredse kunder – ikke om at tjene så mange penge som muligt på kunden, siger Finn Klarskov.
- Når vi får en forespørgsel på en pakkeopgave, så vil vi gerne se varen, prøve det af med prøvepakninger, så vi kan vurdere omfang og tidsforbrug, så vi kan bedømme, hvad det skal koste.
AG Lagercenter har opbygget en stabil kundekreds og får løbende forespørgsler fra nye kunder.
Op ad bakkeDen sparsomme fritid bruger Finn Klarskov på den 200 år gamle gård med 20 tønder land jord i Gørløse. Ægteparret har en søn og en datter, der begge er fløjet fra reden Ingen af dem ønsker at overtage familievirksomheden.
Krisen har ramt bredt på aktiviteterne i Hillerød-virksomheden og Finn Klarskov tror ikke der er bedre tider lige om hjørnet. Selv når økonomien atter begynder at vokse bliver det opad bakke for transportbranchen.
- Det kommer til at tage fem til syv år, at indhente de tab vi oplever i øjeblikket. Hvis der stod en køber med en fornuftig pose penge, der vil købe virksomheden i dag, så vil jeg være meget fristet, slutter Finn Klarskov.
Historien: Allerød GodstransportAG Transport startede som Allerød Godstransport i 1966, da Erling Klarskov Henriksen stiftede virksomheden i Allerød.
Sønnen Finn Klarskov siger leende, at han startede i virksomheden da han var 10.
Han blev udlært lastvognsmekaniker og vendte for en stund tilbage til faderens virksomhed inden han tog fire år som chauffør for en anden vognmand.
Finn Klarskov vendte tilbage familievirksomheden i 1981, hvor han kørte som chauffør frem til 1988, hvorefter han flyttede ind på kontoret som disponent.
Virksomheden flyttede i 1997 fra det daværende domicil på en godsterminal ved banegården i Hillerød ud til faciliteterne på Frederiksborggade, der trods det by-klingnede vejnavn ligger ude på landet vest for Hillerød.
- Her har vi ingen naboer, som bliver generet af en aktiv transportvirksomhed, forklarer Finn Klarskov.
Finn Klarskov købte sammen med hustruen Janet Nedergaard Henriksen halvdelen af faderens virksomhed i 1997-1998, hvor der blev kørt med omkring 30 lastvogne. Siden har ægteparret overtaget resten af virksomheden.
- Vi valgte at sælge fragtaktiviteterne til Fredensborg Fragt og koncentrerede os om kørsel med stykgods, trailerkørsel og eksportkørsel, fortæller Finn Klarskov.
ll@transinform.com