Sommers hjørne
Vi kender det alle sammen - og har oplevet det ikke mindst her i sommerens løb: Lange køer, specielt på motorvejene.
Man holder og venter og venter - ingen meldinger i trafikradioen - og pludselig glider det bare derudaf igen. Forventer længere fremme at støde på årsagen til ventetiden. Intet sker.
For nylig læste jeg en artikel i Jyllands-Posten, som gav en forklaring på fænomenet. Ja, de skrev endda, at trafikproppens gåde er løst. Et forskerhold har nemlig med en matematisk model regnet ud, at en lidt for emsig bremsefod er årsag til mange trafikpropper.
Bremselyset foran blænder rødt, du træder på bremsen, og det samme gør bilen bag dig, og den næste bil og så fremdeles. Hver bil bremser lidt hårdere end bilen foran. Langt bagude går trafikken helt i stå, og en trafikprop er skabt.
Det er denne bølgeeffekt, som et matematisk forskerhold fra universiteter i Exeter, Bristol og Budapest har brugt til at beskrive trafikproppens gåde.
”Vores model viser, at en overreaktion fra en enkelt bilist kan have enorme konsekvenser for resten af trafikken og føre til store forsinkelser,” siger en professor fra Exeter University.
Den almindelige opfattelse er, at mange biler på vejene skaber bilkøer, men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Trafiktætheden spiller en rolle for, hvor nemt en bilkø kan opstå, men ifølge modellen er det trafikkens rytme, der er afgørende.
Tæt trafik kan sagtens flyde problemfrit, hvis bilisterne holder sig fra bremsen.
”Når du træder på bremsen, kan trafikken gå i stå flere kilometer bag dig. Det har stor betydning, hvor hårdt man træder på bremsen. En let opbremsning fra en bilist, der har identificeret et problem på vejen i god tid, lader trafikken fortsætte i en let strøm. En hård opbremsning, der normalt sker, hvis en bilist for sent opdager et problem, kan påvirke trafikstrømmen flere kilometer tilbage,” siger professoren.
Bilister oplever dagligt, hvordan de mest trafikerede veje sander til. I Danmark spildes hvert år 10 milliarder kroner - svarende til 25.000 fuldtidsstillinger - ved at mennesker og varer forsinkes i trafikken. Noget der naturligvis heller ikke går upåagtet hen i transportbranchen.
Hvis vi som bilister er lidt mere opmærksomme, kan vi spare os selv og samfundet for milliarder af kroner. Men det friholder ikke politikerne herhjemme fra stadig at gøre deres stykke arbejde: at sørge for en moderne og tidssvarende infrastruktur, så person- og godstrafikken kan komme frem uden at skulle stå i kø.
Ha’ det godt til vi ses igen.PS: Hvis du er glad, så er det oftest din egen skyld. Der er såmænd nok at være ked af her i verden.” Storm P.
t.sommerjuhl@transinform.com