Ny runde for CPH Cargo City
Samling: Kaninen har været oppe af hatten før, men nu gør Københavns Lufthavn endnu et fremstød for CPH Cargo City.
Af Herbert Nielsen
Konceptet for det, der engang mere beskedent blev kaldt ”CPH Cargo Village”, hviler på planen om udnyttelse af et 420.000 kvadratmeter areal i lufthavnens østlige område, der domineres af fragtvirksomheder. Området huser i dag allerede handlingselskaberne DHL, WFS, Spirit og FedEx.
Ideen er at opføre nye faciliteter, der kan huse alle parter i og omkring luftfragten med let adgang til lufthavnen, fragtfly og handlingterminaler.
I sin nye form er CPH Cargo City blevet optaget som et af lufthavnens 19 strategiske projekter i 2009, og står det til Lars Korup, er det en plan med fremtid i.
Realistiske priser- Vi har for nogen tid siden præsenteret vores udkast for en kreds af speditører og andre parter i luftfragten, og jeg må sige, at der på det foreløbige grundlag var stor og positiv interesse. Det springende punkt, ikke mindst i tider som disse, er naturligvis finansieringen, siger Lars Korup, lufthavnens fragtchef.
Det bliver Lufthavnen selv, der investerer i de kommende anlæg.
- Og det er også gjort klart, at vi tager afsæt i den økonomiske virkelighed og vil sikre, at priserne på de kommende lejemål vil afspejle markedssituationen. Sagt på en anden måde: Det skal naturligvis være realistiske priser, der gør det muligt for interesserede lejere at se en fordel i at flytte ud af deres nuværende kontorer og faciliteter, siger Korup.
- Mens vi står for finansiering og opførelse af de kommende bygninger - hvis projektet altså vinder fremme - bliver kommende brugere dybt involveret i selve indretningen og opdelingen af de enkelte lejemål. Det skal så at sige skræddersys til de kommende brugere og være attraktivt som alternativ til det, de har i dag.
Optimal placering- Set ud fra infrastrukturen er placeringen af en Cargo City i lufthavnens østlige område helt optimal. Her ligger vi tæt på Øresundsbroen, tæt på motorveje, tæt ved tog- og metroforbindelser, ikke langt fra havn og naturligvis først og fremmest i umiddelbar kobling til et stort knudepunkt for internationale flyruter, siger Lars Korup.
Med alle elementer på plads, er der kort mellem kunder, leverandører, handlingselskaber og myndigheder. - Det hele er tænkt som en landside-facilitet. Det vil sige, det ligger uden for hegnet, så det er let for virksomhedernes og lejernes kunder at komme ind og ud, siger Lars Korup.
NybyggeriCentralt i projektet CPH Cargo City er opførelsen af en kombineret logistik- og kontorbygning på ca 3600 kvadratmeter, hvoraf lagerdelen vil udgøre omkring 2000 kvadratmeter.