23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Still har nyheder på lager

HI 09: Still har stor stand med en række forskellige nye tiltag.

HI 09: Still har stor stand med en række forskellige nye tiltag.

Af Gwyn Nissen

Still-koncernen præsenterer en række nyheder og teknologiske landvindinger i forbindelse med hi 09, der afholdes i Herning i perioden 1.-4. september.

Markedet for elektriske pallevogne er stort, og derfor er der altid meget stor interesse for nytænkning indenfor dette segment af lagerteknikprodukter, påpeger Still, der har gennemført mange af ændringerne på baggrund af krav fra brugerne.

En pallevogn bliver ofte anvendt på en lastbils hydrauliske løfteplatform, hvor pallevognen skal kunne arbejde i al slags vejr. Ofte står maskinen ude om vinteren, ligesom en heftig og langvarig regnbyge kan være kritisk, fordi det elektriske system er særdeles følsomt over for fugtighed.

Vand i elektronikken kan stoppe enhver elektrisk pallevogn, og således kan arbejdsdagen hurtigt blive afbrudt.

De nye Still EXU-modeller lanceres med en total vandtæt styrearm, som indeholder alle betjeningsfunktioner, køreretning og speeder samt løft/sænk og advarselshorn.

En mere kompakt model forbedrer Stills manøvredygtighed, og en stærkere panserplade beskytter mod stød.

Selv nøglekontakten er forsynet med nytænkning: Via tændingslåsens position kan to forskellige køreprogrammer vælges – ”hare”-programmet accelererer hurtigt op til den maksimale tilladte hastighed på 6 km/t, medens ”skildpadde”-programmet kører maksimalt 4 km/t, som typisk vælges til ujævnt terræn, eller kompakte områder og distancer, f.eks. ombord på lastbil.

Øget sikkerhed

Sikkerheden er også øget, idet en digital adgangskontrol sikrer, at kun godkendte brugere kan arbejde med pallevognen, mens en anden nyhed er den automatiske bremseeffekt, der træder i kraft så snart speederhåndtaget slippes. Pallevognen bremses desuden automatisk ned ad ramper, og er således en ekstra sikkerhed for truckføreren, fordi pallevognen altid er under kontrollabel hastighed på vej ned ad rampen. Samtidig udnyttes bremseenergien til at lade batteriet op under drift med op til 15 procent.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|