DTL ønsker mere fart på
TTN kunne i går oplyse, at Finland i lighed med enkelte andre lande allerede har indført EU’s forventede nye cabotageregler, der begrænser cabotage til tre kørsler inden for syv dage.
Dansk Transport og Logistik ønsker tilsvarende, at præciseringen om EU’s cabotageregler indføres så hurtigt som muligt. DTL sendte således allerede i april sammen med 3F en anmodning til transportministeriet.
- Ministeren har så valgt at vente, til EUs regler reelt træder i kraft, og det har han meddelt Folketinget, siger vicedirektør Morten Lindbo fra DTL.
- Vi har sammen med andre organisationer deltaget i et møde i Færdselsstyrelsen, hvor styrelsen har ønsket at høre organisationernes holdning til implementering, kontrol og håndhævelse af de nye regler. Det har vi så efterfølgende sendt til styrelsen og afventer nu deres tilbagemelding, siger Morten Lindbo.
Foruden en præcisering af EU’s nye cabotageregler har Finland indført nogle deciderede begrænsninger. Her mener Morten Lindbo dog ikke, at finnerne kommer uden om EUs direktiv 92/106 om kombineret transport.
- Der kan derfor være en del tilfælde i Finland - og Danmark - som ikke kan betegnes som cabotagekørsel og dermed er fuldt lovlige efter EU-ret, vurderer Morten Lindbo.