FDL kræver cabotage-handling
Som TTN fortalte i går mandag, så strammede Finland i sidste uge cabotage-reglerne på rekordtid, sammenlignet med dansk forvaltningspraksis. Der gik kun et par uger fra den finske vognmandsorganisation SKAL i starten af August indsendte en anmodning om en stramning af cabotage-reglerne i overensstemmelse med det nye EU-direktiv, før de nye regler var trådt i kraft i Finland.
Den slags politisk handlekraft ser vognmandsorganisationen Frie Danske Lastbilvognmænd gerne indført i Danmark.
-Det siger vist alt om politisk effektivitet, at det kun tog en uge fra anmodningen blev sendt til ministeren i Finland til anmodningen var efterkommet og skærpelsen blev iværksat samme dag. Så her kan vi også tale om et skoleeksempel, men af en helt anden og bedre karakter, som danske politikere burde efterleve, hvis de ellers mener noget med deres flotte ord om, at de kæmper for vores sag. Men hvis vi kender danske politikere, og ikke mindst skiftende transportministre, ret, skal de have mere end én officiel anmodning, og den sender FDL igen, igen, gerne til transportminister Lars Barfoed, fastslår FDL’s formand Christian Jensen.
Han påpeger, at flere lande – i modsætning til Danmark – har valgt at stramme op på cabotage-reglerne og reglernes håndhævelse og nævner, ud over Finland, Belgien.
- Her med krav om kun tre ture og så dermed færdig og med krav om dokumentation i form af fragtbreve på alt. Bøde-størrelserne vil komme til at ligge på 1800 € pr overtrædelse, siger Christian Jensen, der benytter lejligheden til at skyde på den konkurrerende vognmandsorganisation ITD.
- Straks farer ITD i blækhuset og vil klage til Belgien (ITD’s Hjemmeside mandag) og ITD bliver selvfølgelig nødt til at gøre det samme over for Finland, hvis de skal holde stilen, siger Christian Jensen, der mener at ITD’s modstand mod strammere cabotage-regler er i modstrid med vognmandsbranchens interesser.