Køre- og hviletids straffe blafrer i vinden
Den samme synd kan straffes helt op til 10 gange hårdere i et EU-land end i et andet. Det viser en ny rapport fra EU-Kommissionen, der har undersøgt retstilstanden på køre- og hviletidsområdet, samt reglerne for fartskriveren.
Reguleringen af køre- og hviletidsreglerne, samt straffe ved overtrædelser er bestemt i et EU-direktiv ( (EC) No 561/2006).
Men der er betydelige forskelle på medlemslandenes udmøntning af direktivet i national lovgivning, når det gælder sanktionerne.
Det gælder de enkelte forseelsers karakter (hvor alvorlige overtrædelsen er, bødernes størrelse, i hvilken grad vognmand og speditør er medansvarligt, samt hvilke retslige tiltag mydighederne kan anvende (køreforbud, beslaglæggelse af køretøj og lign.)
- Selv om rapportens konklusioner på ingen måde kommer bag på os i FDL, må det ikke desto mindre være alarmerende, at rapporten afslører, der kan være en forskel på mere end faktor 10 inden for sanktions-niveauet. Det er mildest talt også alarmerende, at rapporten også afslører, at der er lige så stor forskel på klassificeringen af grovheden af enkelte overtrædelser. Hvis ikke der sidder både politikere, embedsmænd og en masse organisationsfolk med rører ører, står verden ikke længere. Det er ganske enkelt for groft, fastslår Christian Jensen, der samtidigt understreger, at FDL vil fortsætte kampen mod ulighederne.