23948sdkhjf

Likviditetsgevinst og regelforenkling med ét slag

DTL kritiserer, at vognmænd skal bøde for IT-problemer hos SKAT.
DTL kritiserer, at vognmænd skal bøde for IT-problemer hos SKAT.

SKAT kræver at danske vognmænd betaler vejbenyttelsesafgiften i urimeligt god tid, mener DTL.

Beregninger fra Dansk Erhverv viser ellers, at en forlængelse af betalingsfristen for lastbilers vejbenyttelsesafgift giver virksomhederne en likviditetsgevinst på 400 mio. kr. – med et statsligt rentetab på tre-fire mio. kr.

I dag betales vejbenyttelsesafgiften for lastbiler senest den 8. i måneden før den måned, hvori den nye afgiftsperiode begynder. Alle andre motorkøretøjer betaler vægtafgift/grøn ejerafgift den 8. i måneden efter afgiftens forfaldstid.

- DTL foreslår derfor, at betalingstidspunktet for lastbiler ensrettes med resten af afgiftsområdet. Det vil betyde, at vejbenyttelsesafgiften skal betales to måneder senere end i dag. En forlængelse af fristen vil sikre virksomhederne mere likviditet samtidig med, at den virker som en regelforenkling, siger cheføkonom Ove Holm fra DTL, der presser på for at få Skatteministeriet til at forlænge betalingsfristen med virkning fra 1. januar 2010.

Samme vej presser Dansk Erhverv, der på et møde den 13. august med Økonomi- og Erhvervsminister Lene Espersen tog de danske transportvirksomheders ønsker om forlængelse op. Det skete på vegne af DTL.

- Ministeren har allerede i dag (13. aug., red.) i Berlingske Tidende udtalt, at regeringen er klar til at hjælpe erhvervslivet med målrettede løsninger. Med ministerens udmelding og med de meget positive udtalelser i ErhvervsBladet i dag fra de tre trafikordførere fra VKO-flertallet, Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF) og Henriette Kjær (K), ser DTL meget optimistisk på, at der findes en god og praktisk løsning, så betalingsfristen kan forlænges inden for rammerne af Motorregistrets nuværende IT-system, siger Ove Holm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.735