23948sdkhjf

København skal have en havnetunnel

De konservative politikere, transportminister Lars Barfoed og Helle Sjelle, skriver debatindlæg.

De konservative politikere, transportminister Lars Barfoed og Helle Sjelle, skriver debatindlæg.



- En havnetunnel i København vil være en fremtidssikret trafikløsning, der vil sikre, at den tunge trafik vil gå uden om den historiske bykerne. Vores hovedstad er i en rivende udvikling - trods krisen. Det betyder, at stadig flere mennesker flytter til byen, og at endnu flere pendler hertil for at arbejde, skriver de to politikere.

De peger på, at København for alvor er blevet en metropol, hvilket betyder at byen allerede i dag er plaget af store trafikale problemer.

- Der er trængsel og kø på vejene. Konsekvensen er store omkostninger for samfundet - både i form af luftforurening og i form af tabte arbejdstimer. Det anslås, at borgere i hovedstadsområdet årligt spilder 100.000 timer på at sidde i kø svarende til 10 mia. kr. i tabt produktion, skriver Barfoed og Sjelle..

De peger på, at flere forskellige løsningsmodeller for en havnetunnel i København er i spil.

- Det afgørende er, at vi får en østlig ringvej uden om byen enten som en tunnel på langs af havnen mellem city og Amager fra Nordhavn til motorvejsanlægget ved Sjællandsbroen eller som en tunnel på tværs af havnebassinet ved Nordhavn og derfra i en vejføring over Amager med tilslutning til motorvejen. I begge tilfælde forudsættes anlagt den aftalte vejforbindelse mellem Lyngbyvejen og Nordhavn, mener K-politikerne.

De opfordrer til en nuanceret og grundig debat, før en politisk beslutning træffes: Anlægget af en havnetunnel vil nemlig - uanset hvilken model vi måtte vælge - være en bekostelig affære.

- Derfor er det vigtigt, at vi sikrer os et grundigt og oplyst beslutningsgrundlag, skriver Barfoed og Sjelle, der mener, at havnetunnellen dels skal finansieres gennem et offentligt-privat-partnerskab samt ved brugerbetaling.

- Vi ønsker, at projektet bliver sat i gang så hurtigt, som en nuanceret og grundig debat tillader. En havnetunnel vil være en fremtidssikret trafikløsning for København. Den vil betyde, at vores flotte og værdige hovedstad bliver mindre trafikeret og mere grøn. Det vil gavne såvel byens borgere og besøgende som borgere fra hele hovedstadsområdet, der færdes ind og ud af byen og ad ringforbindelserne vest om byen. Samtidig vil det gavne miljøet og økonomien, skriver Lars Barfoed og Helle Sjelle.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.375