23948sdkhjf

Frankrig strammer cabotage-skruen

Enhedslistens Per Clausen opfordrer Danmark til at følge i Frankrigs spor, mens DI-direktør mener, at det er den forkerte vej at gå.

Enhedslistens Per Clausen opfordrer Danmark til at følge i Frankrigs spor, mens DI-direktør mener, at det er den forkerte vej at gå.



Per Clausen har stillet transportminister Lars Barfoed en række spørgsmål, blandt andet om Danmark vil forbude cabotagekørsel i en periode.

- Udenlandske vognmænd med underbetalte chauffører er med til at presse løn og arbejdsforholdene ned for danske chauffører. Det er EU, der forhindrer, at der kan sættes en total stopper for denne unfair konkurrence, som undergraver danske chauffører, udtaler Per Clausen, trafikordfører for Enhedslisten.

Frankrig har dels sat bøderne for overtrædelse af cabotagereglerne i vejrs til 110.000 kroner, ligesom kontrollen skal øges. Det foreslår Per Clausen også indført i Danmark.

- Enhedslisten vil stadig arbejde for, at der vedtages en lovgivning i Danmark, der sikrer, at alle udlændinge, der skal arbejde i Danmark skal have løn- og arbejdsforhold efter den danske overenskomst, eller som det er sædvanligt indenfor faget, siger Clausen.

Direktør i DI Transport Michael Svane har ikke noget mod større bøder eller øget kontrol.

- Vi er enige om, at kontrollen skal strammes, så vi sikrer at udenlandske vognmænd overholder spillereglerne, siger Svane, der dog fremhæver, at ikke alle udenlandske lastbiler, som vi ser på vejen i Danmark, udfører cabotagekørsel – ”det er der de færreste, der gør”.

Til gengæld udtaler han sig imod et forbud mod cabotagekørsel.

- Og franskmændene har da heller ikke fået lov til at gennemføre deres forslag af EU-Komissionen, siger Michael Svane. Hvis der var mulighed for at indføre cabotage-forbud, så ville det virke begge veje: Så kunne franskmændene heller ikke udføre cabotagekørsel i andre lande. Men så er vi tilbage til gamle dage. Og det indre marked i Europa er altså komet for at blive.

- Vi skal ikke tilbage til, at der kun må køres transporter i eget land og at der skal søges tilladelse om at køre i andre lande, siger DI-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.161