Trængselsproblemer kræver handling
Formand for DI Horsens, Ole Simonsen, kræver infrastruktur-løsninger i Østjylland
- Erhvervslivet og dets medarbejdere er dem, der lider allermest i den stigende trængsel. Ikke mindst i det østjyske bybælte, skriver han i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
- Hver gang varer eller medarbejdere sidder fast i køer på vejene - og det gør de tit her i Østjylland - koster det tusindvis af kroner. Spildte penge, som den økonomiske krise har gjort det endnu sværere at tjene hjem igen, skriver Simonsen, der betegner transportminister Lars Barfoeds langsigtede ideer om en motorvej i det midtjyske som frustrerende.
- De kan sådan set være nok så interessante på den lange bane, men de løser ikke de problemer, som vi står med i dag. Her er det mere et spørgsmål om at komme i gang.
Simonsen peger på, at køerne ikke forsvinder af historier i pressen, men af konkrete handlinger.
- Og med de seneste udmeldinger fra transportministeren, hvor trafikforligets partier nærmest har stået i kø for at bakke op om nye kæmpe infrastrukturprojekter på langt sigt, må vi forvente samme opbakning til de i sammenligning langt mindre, men mindst lige så vigtige vejprojekter ved efterårets trafikforhandlinger.
Selv om det er nødvendigt at have ideer og visioner for den fremtidige udvikling i dansk infrastruktur med analyser for potentialet i en Kattegatbro mv. mener Ole Simonsen, at det er helt afgørende, at man på den korte bane bevarer fokus på at løse de mest presserende problemer.
- Og de har været særdeles velkendte i nu flere år, skriver Simonsen. Infrastrukturkommissionen dokumenterede klart, at de mest presserende problemer at få løst er på indfaldsvejene til København, motorvejen på Vestfyn samt ikke mindst forbindelsen før, efter og over Vejle Fjord. Steder, som i dag alle er plaget af stærk trængsel.
- Hvert år taber det danske samfund 13 mia. kr. på at spilde tiden i køer på vejene. Erhvervstrafikken står alene med en ekstra regning på godt 9 mia. kr.
Det har hverken det danske samfund eller den enkelte virksomhed råd til at blive ved med.