23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL vil ikke vente på IT-system

DTL presser igen på for at få forlænget betalingsfristen for vejbenyttelsesafgiften.

DTL presser igen på for at få forlænget betalingsfristen for vejbenyttelsesafgiften.

Indtil nu har Skatteministeriet og Skat afvist at ændre fristen, fordi man ville afvente indførelsen af det nye IT-system, det Digitale Motor Register (DMR). Senest har det været planen, at det digitale system skulle fungere fra 1. december i år, men nu har skatteminister Kristian Jensen måttet meddele Folketinget, at det bliver forsinket yderligere mindst to år, og at kontrakten med IT-firmaet er opsagt.

- Det kan vi ikke vente på. Der er åbenbart tale om en meget indviklet IT-opgave, som har været undervejs i årevis – først hos politiet og siden hos Skat. Og den har åbenbart endnu lange udsigter, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.

DTL vil have forlænget fristen dels for at sikre virksomhederne bedre likviditet dels som en regelforenkling.

I dag skal vejbenyttelsesafgiften betales senest den 8. i måneden før den måned, hvori den ny afgiftsperiode begynder. DTL ønsker, at betalingsdatoen for vejbenyttelsesafgiften og vægtafgiften for lastbiler skal have samme betalingsfrist som andre motorkøretøjer, der betaler vægtafgift/grøn ejerafgift, dvs. den 8. i måneden efter afgiftens forfaldstid.

Det vil betyde, at afgiften skal betales op til to måneder senere end i dag. Det er ikke småpenge, der er tale om, påpeger DTL. Den mest almindelige takst for et typisk vogntog er 9318 kroner årligt og 5591 kroner for en sololastbil. Hertil kommer vægtafgiften, der betales samtidig med vejbenyttelsesafgift og som kan koste op til 6.905 kr. årligt.

- Selvfølgelig er det muligt at foretage en ændring af betalingsfristerne i det nuværende motorregister. Det er kun et spørgsmål om vilje, fortsætter Ove Holm, der påpeger, at DTL vil tage sagen op med Skatteministeriet og Skat.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|