Den konservative politiker nåede i sin karriere at blive den længst siddende transportminister.
Flemming Hansen pegede ved sin fratræden i 2007 selv på genopretningen af Danmarks nedslidte jernbaneskinner som den mest betydning politiske aftale.
Ud over skinnerne har Flemming Hansen også sat sit fodaftryk på aftalen med Tyskland om Femernbroen, og i Hansens periode som minister blev der etableret en metroring i København og Scandlines blev frasolgt - mens DSB-ballade og togforsinkelser drillede.
Flemming Hansen, der er født og opvokset i Vejle, var transportminister fra 2001 til 2007. Han er oprindelig uddannet merkonom i 1972, etablerede sig som skohandler i 1973 og var direktør i familiens skokæde, Holst Sko, frem til han blev minister – det gav ham i nogle kredse øgenavnet Flemming Sko.
I dag er Flemming Hansen i bestyrelsen for skoforretningen, hvor sønnen har overtaget direktørposten, og yderligere er han næstformand i byudviklingsselskabet By & Havn, der er stiftet af Københavns Kommune og Transportministeriet.