Det er de færreste der i dag forbinder ordet servicestation med nogen form for service i ordets bogstaveligste forstand.
Af Finn BjerremandI ”gamle dage” vidste man hvad ordet dækkede over: en tankpasser sørgede for at tanke bilen op, gøre ruderne rene og måske lige trække oliepinden en gang, for at se om der nu også var olie på motoren.
I 70’erne oplevede jeg selv hvordan man på visse store tankstationer i Sverige blot kunne stille sit lastvognstog og give tankpasseren besked om at tanke diesel - mens man selv kunne gå ind i det tilstødende cafeteria for at spise. Når man igen kom ud fra cafeteriet havde tankpasseren omhyggeligt kørt vogntoget ud på parkeringspladsen, så det ikke stod i vejen for nye tankkunder.
De tider er forbi - nu må man gøre det hele selv. Men ikke alle steder i Europa.
På billedet kan man se hvordan man yder service over for kunderne på en tankstation på motorvejen ved den østlige udkant af Rijeca i Kroatien.
De to piger er ansat i sommerperioden til at rengøre ruder på de tankende køretøjer – og de er ikke blege for at hjælpe hinanden, når det gælder om at vaske ruderne på en lastbil: Den ene kravler op, mens den anden skubber på, så kollegaen på kofangeren ikke falder ned.
Jo, sig ikke, at der ikke stadig er nogen som ved hvordan ordet service i servicestation skal forstås.
fba@transporttidende.com