Opgradering: Fiats lille Fiorino tilbydes i en Maxi-udgave, der løfter og trækker mere end standardudgaven.
Af Lars LassenFiat Fiorino – der er kåret til Årets Varebil 2009 – er som sine to franske søstre Nemo og Bipper skåret efter samme læst: lille og billig.
Derfor er udstyrsniveauet i den lille kassevogn i standardudgaven Basic også beskedent – om end på et ganske fornuftigt niveau. Men der er masser af muligheder for at opgradere den lille veldesignede slider.
Danmarks Transport-Tidende har haft en Fiat Fiorino Elegant Maxi til test.
Bredere skuldreMaxi-optionen øger lasteevnen med 50 kilo til 660 kilo. Endnu mere interessant er det måske, at den tilladte anhængervægt med bremser øges fra de ganske beskedne 600 kilo i standardudgaven til mere respektable 1000 kilo i Maxi-udgaven af Fiorino (den maksimale anhængervægt uden bremser på traileren er uændret 400 kilo).
Ifølge Fiats oplysninger, så er det kun Fiorino, der kan opgraderes til Maxi-udgaven. Årsagen er at Fiat anvender deres egen 1.3 liters Multijet, hvor Citroën Nemo og Peugeot Bipper, er udstyret med en knapt så kraftfuld 1.4 liters HDi-motor.
Forskellen i motor betyder også forskellig drivlinie-elektronik og derfor kan Fiorino også leveres med ESP og dieselpartikelfilter - dog kun som option.
Men det var nok til, at Nemo og Bipper måtte gå tomhændet fra kåringen af Årets Varebil 2009, mens Fiorino rullede op på toppen af sejrsskamlen.
Maxi-optionen koster tilmed kun 577 kroner.
Kræfter nokMed en ydelse på 75 hk og et drejningsmoment på 190 Newtonmeter fra 1750 omdrejninger, så har Fiorino et habilt kraftoverskud, der rigeligt rækker til den ekstra anhængervægt. Den øgede nyttelast på 50 kilo vil hverken motor eller fører ænse, hvis blot Fiorino bliver læsset fornuftigt.
Det gennemsnitlige brændstofforbrug er ifølge Fiats tal uændret 22,7 kilometer på en liter diesel.
Den eneste hage ved de ekstra kræfter er at Fiats – helt fortjent – roste 1.3 liters multijetdiesel larmer lidt mere end den franske fætter, der trækker Bipper og Nemo. Kabinestøjen er ikke påtrængende, men øregangen bliver lidt ulden efter en lang arbejdsdag bag rattet.
Fiorino bliver som standard leveret med en fast lukket varerumsadskillelse, der dæmper genklangen fra varerummet.
Perfekt bybilListen over standardudstyr i Fiat Fiorino Basic-udgaven er som nævnt forholdsvis kort. Elegant-versionen tilføjer højdejusterbart rat, el-justerbare og opvarmede sidespejle, elrudehejs og aircondition, samt højdejusterbart førersæde med lændestøtte og armlæn. Endelig er skydedør i højre side standard på Elegant-udgaven. Alt sammen for en ekstra 10.000 kroner, der må siges at være givet ganske godt ud.
Ønsker man ESP, så koster det lige ved 3100 kroner inkl. moms ekstra. Dieselpartikel filter koster 4300 kroner inkl. moms.
Testbilen var udstyret med Fiats MTA Dualogic 6-trins automatgearkasse, der koster 12.115 kroner ekstra.
Kontant massageAutomatgearet i testbilen virker en smule distræt. Ønsker man kvik acceleration, så kan det dog sagtens lade sig gøre – det kræver blot kontant massage af speederen.
Mange vil formentlig fravælge MTA-gearet – ikke mindst fordi en ekstraregning på 10 procent eller mere virker voldsom for en så lille og billig bil. Desværre, fordi Fiorino bliver en næsten perfekt bybil med automatgearet.
De små ydre dimensioner gør det til en leg at manøvre rundt i bykernen, tilføjer man parkeringssensoren til 2.500 kroner, så bliver det en smal sag at skrue Fiorino på plads i parkeringsbåsen.
Forkæler man chaufføren med automatgear, så sparer man både armkræfter og koblingsfoden for megen slid i bytrafikken.
Eneste minus er at MTA gearet ikke kan kombineres med dieselpartikelfilter, der jo netop er mest interessant på en bil, der skal køre meget i bymiljøer.
ll@transporttidende.com