Bruttotons: Siden 2006 er danske skibes andel af anløbene i danske havne faldet fra 25 til 19 procent.
Af Lars LassenSkibe under dansk flag tegnede sig for en fjerdedel af den bruttotonnage, der anløb danske havne i 2006. På bare to år er danske skibes markedsandel svundet ind til knap 19 procent.
Det viser tal fra Danmarks Statistik, der har opgjort udviklingen i bruttotonnagen på danske havne.
Fra 1999 til 2006 øgede danske skibe deres markedsandel af den samlede bruttotonnage i de danske havne fra ca. 13,9 mio. bruttotons (BT) til 25 mio. BT. En stigning i markedsandelen fra 17 procent i 1999 til 25 procent i 2006.
Brancheorganisationen Danske Havne betegner faldet fra 25 til under 19 procent som voldsomt.
Trods tilbagegangen, så udgør skibe under dansk flag stadig den største andel af de skibe, der anløber de større danske havne. Men Norge er blevet fortrængt fra andenpladsen af Cypern, der nu tegner sig for det næststørste anløb af tonnage.
Også skibe, der sejler under flag fra lande som Antigua, St. Vincent og Bermuda har øget deres markedsandel markant. Færøske skibe har også øget deres tonnage markant. Det gælder også tonnage fra Storbritannien, Nederlandene og Australien.
Dansk tonnage får selskab i nedgangen af skibe fra Norge, Sverige, Finland, de baltiske lande og Tyskland.
Større skibeTallene fra Danmarks Statistik viser også, at udviklingen mod stadigt større skibe fortsætter, skriver Danske Havne.
I 1999 var den samlede tonnage for fragtskibe i større danske havne på ca. 81 mio. BT, mens den i 2008 var steget til 99 mio. BT. Det er det højeste tal i den tid Danmarks Statistik har opgjort tonnagen på havnene. I 1997 lå tonnagen på bare 64 mio.
Tonnagen på fragtskibe, der anløber større danske havne, er steget mere end 50 procent på tolv år. Og næsten 25 procent på 10 år.
Det er langt mere end stigningen i antallet af skibsanløb, som i perioden er gået op med ca. 12 procent. Skibene bliver altså stadigt større.