23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Østersøen får en håndsrækning

Miljøprofil: Kloakvand fra Bornholmerbådene sendes nu til rensning i land i stedet for at blive dumpet i Østersøen.

Miljøprofil: Kloakvand fra Bornholmerbådene sendes nu til rensning i land i stedet for at blive dumpet i Østersøen.

Af Lars Lassen

Bornholmstrafikken kan i dag bryste sig med en miljøsamvittighed, der er lidt renere end de fleste rederier i Østersøen. Som et af de første rederier i Østersø-regionen tilpassede Bornholmstrafikken allerede i 2008 havnefaciliteterne til at kunne modtage færgernes spildevand.

Derfor afleverer rederiets færger i dag deres kloakvand i Rønne frem for at ”skylle ud” i den hårdt belastede Østersø – et lille, men væsentligt skridt på vejen mod genopretningen af havmiljøet.

I 2007 opfordrede WWF Verdensnaturfonden rederier, der sejler i Østersøen, til at aflevere deres spildevand i modtageanlæg på land.

Som et af de eneste rederier i regionen tog Bornholmstrafikken omgående idéen til sig, og siden 2008 har de konventionelle færger M/F Hammerodde og M/F Dueodde skånet Østersøen for deres kloakvand.

I stedet for at dumpe spildevandet i internationalt farvand, som det har været skik og brug siden mennesket begyndte at sejle, så pumpes færgernes affaldsstoffer i dag ned i kloakkerne, mens de ligger til kaj i Rønne. Herfra går det videre til rensning i det lokale rensningsanlæg.

Hurtigfærgen H/F Villum Clausen er konstrueret til denne procedure og har afleveret sit spildevand i land siden indsættelsen i år 2000.

Næringssalte

Færgerne Hammerodde og Dueodde har moderne og fuldt lovlige biologiske rensningsanlæg om bord, hvor spildevandet bliver renset. Men anlæggene opfanger imidlertid ikke næringsstoffer som kvælstof og fosfor, der bidrager kraftigt til algevæksten og det stærkt problematiske iltsvind, der præger Østersøen.

Derfor er modtageanlægget en nødvendighed, hvis det følsomme havmiljø i Østersøen skal skånes, oplyser rederiet.

Bornholmstrafikken, der sejler på ruterne Rønne-Køge, Rønne-Ystad og Rønne-Sassnitz, har selv finansieret tilpasningen af faciliteterne i Rønne.

- Vi sagde ja med det samme, da WWF kontaktede os i 2007, og vi har måttet investere en del i etableringen af modtagefaciliteterne og ombygning af færgerne. Men miljøet står højt på vores dagsorden, og vi vil gerne være med til at gøre en forskel også selvom Bornholmstrafikken er en relativt lille brik i det store puslespil af skibe i Østersøen, siger teknisk chef hos Nordic Ferry Services Bent B. Hansen.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web02