En fjerdedel: Nordamerika er fortsat det største enkeltmarked for IATA eksportluftfragt ud af Danmark - men andelen falder.
Af Herbert NielsenIATA’s tal for 1. kvartal 2009 viser, at dansk IATA-fragt til Nordamerika udgjorde 24,1 procent af den samlede masse på 13.558 tons. Samme tidsrum i fjor udgjorde den nordamerikanske IATA-eksport ud af Danmark 28,7 procent af den samlede masse på 18.636 tons.
Så mens Danmark sendte 3269 tons IATA fragt ”over Dammen” i 1. kvartal 2009, gik der i samme periode 2008 i alt 5340 tons af sted.
Kamp om skamlerneInteressant er det også at se, kampen om 2. og 3. pladsen er skærpet betydeligt, når man sammenligner første kvartal.
I 1. kvartal 2008 var der luft mellem parterne: Andenpladsen var besat af det store dyr i åbenbaringen – Kina, der trak 12,7 procent af de samlede mængder - eller 2376 tons.
På pladsen derefter kom – med behørig afstand – Mellemøsten med 10,4 procent af mængderne, eller 1942 tons.
I samme kvartal 2009 har billedet ændret sig. Her ligger Mellemøsten nu på 2. pladsen med 13 procent af mængderne eller 1762 tons. Et mulehår foran Kina på 3. pladsen med 12,9 procent eller 1755 tons.
Mængderne til Kina er faldet med 26,3 procent, mens Mellemøsten har holdt skansen med en tilbagegang på kun 9,4 procent.
Asien går tilbageJapan og Korea har heller ikke holdt skansen, når vi sammenligner 1. kvartal 2008 og 1. kvartal 2009.
I 1. kvartal 2009 gik der 670 tons IATA-luftfragt fra Danmark i retning mod Japan. Det svarede til en andel på 4,9 procent af de samlede mængder. Men i 1. kvartal 2008 var der 1101 tons eksportluftfragt til Japan, svarende til en andel på 5,9 procent. Den danske IATA luftfragt til Japan faldt altså med hele 39 procent.
På samme måde Korea: Her var der i 1. kvartal 2008 912 tons fragt, en andel på 4,9 procent. Det faldt i 1. kvartal 2009 til 640 tons, en andel på 4,7 procent - men et fald i mængder på 30 procent.
I alt var den samlede mængde af IATA-eksportluftfragt ud af Danmark på 13.558 tons i 1. kvartal 2009. Det er en nedgang på 29,9 procent i forhold til samme periode året før.
Og ser vi også på den danske luftfragtsomsætning hos IATA-selskaber i 1. kvartal 2009 er det endnu værre: Et fald på 31,6 procent til 96,8 millioner kroner.
Det viser det, som alle ved: Mængderne faldt stærkt – men omsætningen endnu mere. Altså var raterne, som speditørerne betalte transportørerne, helt i bund.
Luftfartsselskaberne bløder.