Klar: Uanset om den står på fortsat afmatning eller der er et opsving omkring hjørnet, så er DHL klar til udfordringerne.
Af Gwyn NissenEn konjunkturnedgang kommer sjældent belejligt, men når nu verdensøkonomien skulle tage et dyk, så var timingen ikke den værste for DHL i Danmark. Det tyske postvæsens danske datterselskab har været gennem et større turn-around, som har klædt DHL på til fremtiden.
- Jeg har svært ved at se, at der er tale om et egentligt opsving. Korrigeret for sæsonudsving, tror jeg ikke at branchen er bedre stillet nu end for et halvt år siden. Når nogen siger det modsatte, så tror jeg, at de blander håb med realisme, siger Ole Mørk, direktør i DHL Freight.
Han håber dog, at det går fremad igen efter sommerferien - men Ole Mørk forventer ikke mirakler.
- Vi får ikke et større opsving i 2009 mere, men det kan godt være, at vi får en svagt stigende tendens i tredje og fjerde kvartal.
Ole Mørk frygter, at flere vognmænd og underleverandører i branchen risikerer at bukke under, hvis afmatningen fortsætter ud over 2010.
- Og så risikerer vi altså, at stå overfor samme problem som i 2007 med kapacitetsmangel og volatile priser, netop som det skal til at gå fremad, frygter Ole Mørk, der også delte sine synspunkter med branchefolk på Danske Speditørers årsmøde.
Godt gearetHan mener dog, at DHL er godt gearet til den nuværende situation – og til når situationen vender igen.
- De store i branchen ser ud til at klare sig, og det skyldes dels, at transportkøberne vil sikre sig i markedet. De ved, at vi med vores internationale set-up også vil være i markedet i fremtiden, og det gør, at de godt tør vælge os til store opgaver, hvor det ud over transport også handler om komplette løsninger med lager- og logistik-ydelser, vurderer Ole Mørk.
Optimismen skyldes også, at DHL for 2-3 år siden tog hul på en større proces, hvor selskabets aktiviteter blev adskilt i særskilte forretningsområder.
- Vi er fortsat én stor transportvirksomhed, men har fået mere fokus på de enkelte områder. Det har åbnet nogle muligheder for DHL i Danmark, så vi i DHL Freight nu for eksempel agerer som en moderne speditionsvirksomhed og DHL Express har fokus på kurerydelser. Derudover har vi et omfattende samarbejde på tværs, siger Ole Mørk.
Går efter uddannelseMens mange virksomheder har skåret ned, forsøger DHL Freight så vidt muligt at fastholde medarbejderne.
- Skærer vi ned, mangler vi blot medarbejderne når det vender igen, siger Ole Mørk.
DHL har i stedet haft travlt med at jagte en større bid af det danske marked, og dels er selskabet gået i gang med at opgradere medarbejderne.
- Ofte er det sådan, at når man har travlt, så har man ikke tid til at uddanne medarbejderne. Og når man har tid til det, så har man ikke råd, siger Ole Mørk.
Men uddannelse af medarbejdere behøver ikke altid være en dyr løsning. Hos DHL bruger man udover Danske Speditører og e-learning også sine egne medarbejdere til at undervise.
- Det kan være en medarbejder, der er skrap til Excel, der giver sine kolleger et mini-kursus, forklarer Mørk. Ofte koster uddannelse kun mandetimerne – og dem har vi til rådighed lige nu.
DifferentiereOle Mørk peger på, at dialogen med kunderne om deres behov er vigtigere end nogensinde og at det er vigtigt, at differentiere.
- Hvis en kunde kun har behov for at få kørt et fuldlæs fra A til B, kan der være god mening i at bruge en østeuropæisk chauffør. Men er der brug for en høj service, fordi chaufføren både skal hente varerne inde på virksomheden og aflevere – måske endda installere - dem direkte ude hos kunderne, så er det måske en anden løsning, der skal til. Især hvis chaufføren også skal kommunikere med parterne, siger Ole Mørk.
Han peger på forskellen, fordi der er mange transportkøbere, der i dag har travlt med at udelukkende at spørge til prisen.
- Men mange operationer er i dag så komplekse, at det er vigtigt at få afstemt forventningerne og give hinanden muligheden for at udvikle disse ting sammen. Det gør man ikke, hvis man kun efterspørger en pris, men ikke vil have en dialog, mener Ole Mørk.
Han peger på, at DHL Freight i sin udviklingsstrategi ”går efter det meste”, men at selskabet har særligt fokus på ”det mere komplicerede”.
- Det er der, vi har vores force og kan nogle ting, som ikke alle andre kan, siger Ole Mørk, der peger på, at når store logistikopgaver bliver rigtig komplicerede og også omfatter for eksempel placering af kundernes lager- og logistikcentre, så kan DHL trække på viden, kompetencer og erfaring i den verdensomspændende koncern.
Ole MørkOle Mørk er 37 år og bor i Skæring ved Århus. Han er direktør i DHL Freight og har kontor i såvel Stilling ved Århus samt i Vallensbæk.
Han er uddannet speditør hos DFDS i Horsens, hvor han siden var ansat i otte år. Herefter var han omkring DHL i Stilling, inden han tilbragte de næste fire år hos Mols Linien, hvor han havde ansvaret for salg. Herefter blev han hentet til DHL Freight som direktør.
gn@transporttidende.com