23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvad skal vi tro på

Her gik vi alle og håbede, at konjunkturerne ville vende efter sommerferien. Men der har altså ikke været nogen forbi for at tænde lyset for enden af tunnelen, mens vi luftede badeshortsene.

Her gik vi alle og håbede, at konjunkturerne ville vende efter sommerferien. Men der har altså ikke været nogen forbi for at tænde lyset for enden af tunnelen, mens vi luftede badeshortsene.

Bladrer man gennem sommerens aviser og nyhedsbreve, bliver man heller ikke ret meget klogere:

I USA er der spæde tegn på, at det går fremad. Lufthavne ”glæder” sig over, at luftfragten nu kun falder med 20 procent. Produktionen i den kemiske industri stiger igen. Og væksten i Euro-land forbedres fra minus 2,5 til minus 0,4 procent resten af året.

På den anden side forudser de store internationale luftfartsselskaber, at dødvandet fortsætter et stykke tid endnu. I trailerbranchen er der hele tiden nye ofre for sammenbruddet på markedet. Og WTO forventer en forværring af verdenshandlen.

Hvad skal vi så tro på?

Én ting er sikkert. SP-pengene gør det ikke alene. Dansk erhvervsliv – herunder transportbranchen – har behov for, at hjulene kommer i gang i hele Europa. Det er ikke noget, vi skal forvente sker fra i dag til i morgen – eller for den sags skyld inden udgangen af året.

Jens Bjørn Andersen fra DSV forudser således, at vi skal et godt stykke ind i 2010 før der for alvor sker noget positivt. Det stemmer meget godt overens med, at vækstprognosen i Europa også er negativ for 2010 – ganske vist kun et minus på 0,1 procent, men stadig nok til, at vi også fremover vil se masser af nødlidende virksomheder.

Mange virksomheder har ”holdt vejret” under krisen, men nu er luften ved at slippe op. Derfor er der behov for kunstigt åndedræt. Ikke mindst fra politikerne, der stadig har nogle redskaber, der kan give virksomhederne den fornødne luft: længere kredittider/udsættelse af moms (som Danske Erhverv blandt andet har peget på) og pakker til for eksempel miljøforbedringer, byggeri, infrastruktur mm., som kan sætte skub i dansk erhvervsliv. Men også bankerne og andre finansielle investorer skal spille ind med risikovillig kapital.

Indtil da, kan vi kun tro på os selv. Vi har alle sammen et lys gemt i os og medarbejderne. Også selv om det måske ikke giver ret meget lys i den mørke tunnel.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|