Der er – ofte mange – penge at spare, hvis køretøjet er i orden. Hos en vognmand med mange køretøjer er der rigtig mange penge at spare, hvis alt er indstillet korrekt.
Derfor har man hos Daimler Biler i Greve investeret i et nyt værktøj til styretøjudmåling. Når styretøjet er rigtigt justeret, undgår man at bruge ekstra diesel på at trække køretøjet.
- Vognmanden sparer mange penge ved at optimere sine køretøjer. Er lastbilen forkert indstillet, svarer det til at køre rundt med eksempelvis et ekstra tons, og det koster brændstof. Hvis man samtidig kombinerer vores undersøgelse med et kursus i at køre rigtigt, og ved at sætte fokus på korrekt dæktryk, så kan det være forskellen mellem overskud og underskud i en krisetid. Derfor ser vi det også som et samarbejde med kunden om driftsbudgettet, siger René Jakobsen, der er værkstedschef hos Daimler Biler i Greve.
Det er ikke ubetydelige beløb at spare for selv mindre vognmandsvirksomheder.
- Har du fire vogne, der alle ikke er målt rigtigt ud, men som kører med forkert dæktryk og med en chauffør, der ikke kører økonomisk, så får man en positiv overraskelse. Er man en mellemstor vognmandsforretning, løber besparelserne let op i flere hundrede tusinde kroner”, konstaterer René Jakobsen.
Daimler Biler er ikke ene om at have fået øje på den økonomiske fidus i at sikre en optimering af køretøjerne. Også Continental Dæk Danmark A/S arbejder løbende med at effektivisere.
20 procent modstand i dækkene- Tyve procent af brændstofsforbruget genereres af rullemodstanden. En vognmand med et brændstofforbrug på 250.000 liter diesel kan spare en del. Med en literpris på 6-8 kroner sparer man op til ca. 50.000 kr. om året ved noget så simpelt som at pumpe dækkene korrekt. Mange vognmænd er bare ikke opmærksomme på den gevinst, siger Georg Nielsen, der er adm. dir. hos Continental Dæk Danmark A/S.
- Især vognmænd med store lastbiler kan også spare enorme udgifter ved at pumpe dækkene hårdere. Rullemodstanden vokser i takt med et køretøjs vægt. Og så er der naturligvis penge at spare ved at reducere vægten og på at vælge lette dæk. Især for lastbiler, hvor et dæk kan svinge mange kilo, forklarer Georg Nielsen.
Udmåling giver gevinstVed at få vognene ind til Daimler Biler i Greve er værkstedschef René Jakobsen i stand til hurtigt at sige noget om, hvor optimalt vognen kører.
- Ved at bruge værktøjet til at udmåle styretøjet får du et præcis billede af den øjeblikkelige tilstand. Samtidig er mange vogne i dag udstyret, så det er muligt at aflæse brændstofforbruget løbende. Det giver gode muligheder for i dialog med chaufføren at justere kørestilen. Resultaterne giver rigtig meget på bundlinjen, konstaterer Rene Jakobsen fra Daimler Biler i Greve.