23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Afsender har ansvaret

Direktør i Danske Speditører, Martin Aabak, afviser, at transportbranchen er skyld i problemer med farligt gods.
Direktør i Danske Speditører, Martin Aabak, afviser, at transportbranchen er skyld i problemer med farligt gods.

Martin Aabak blander sig i debatten, efter at politiet tidligere på ugen gav udtryk for, at transportbranchen i stigende grad sjusker med sikkerheden omkring farligt gods. I kølvandet på debatten er branchen blevet inviteret til et møde med Rigspolitiets færdselsafdeling den 24. august.

- Det er nemt at forstå, at forudsætningen for succes i transportkæden med farligt gods er korrekte oplysninger fra afsenderen, dvs. fabrikken eller grossisten. Når speditøren, vognmanden, chaufføren, styrmanden, der læsser færgen, og hvem der ellers kan være involveret har disse oplysninger, ved de alle, hvad de skal gøre. Og det gør de så, i de allerfleste tilfælde, siger Martin Aabak.

Han mener, at medlemmerne af Danske Speditører føler en særlig forpligtelse i forhold til reglerne:

- Fordi det er os, der har overblikket over de fleste grænseoverskridende transporter. Vi planlægger og arrangerer internationale transporter for kunder her i landet og tager imod udenlandske forsendelser på vegne af danske adressater. Af den grund er det stående omkvæd i branchen: "Husk korrekte vareinformationer fra starten."

Korrekte informationer

Martin Aabak peger desuden på, at det altid er afsenderen, der ud fra en rent juridisk betragtning er ansvarlig for afgivelse af alle oplysninger af vigtighed for den efterfølgende behandling og transport af gods.

- Og det er afsender, som skal sørge for at godset er korrekt mærket og emballeret, og at de rette informationer, herunder vedrørende godsets eventuelle farlige egenskaber, videregives til næste led i transportkæden. Gives disse oplysninger ikke, er de mangelfulde eller forkerte, så er afsender ansvarlig overfor speditøren for eventuelt tab eller skade, som speditøren får ved at have modtaget mangelfuldt eller udeklareret farligt gods, siger Aabak.

Han var i Jyllands-Posten den 2. august citeret for at "konstatere, at priserne på transport er presset i bund, og at nogle vognmænd fristes til at spare på sikkerheden."

- Det første er korrekt, det andet direkte i modstrid med det, jeg sagde til den pågældende reporter. Jeg kender ikke personligt til nogen professionel aktør i vejtransporten, som sparer på sikkerheden. Og slet ikke nogen chauffør, som jo er det sandsynlige første offer, hvis noget går galt. Men hvis det forekommer, tager jeg afstand fra det. Det skal der ikke være nogen tvivl om, siger Martin Aabak.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01