Det er tiltrængt og perspektivrigt, at transportminister Lars Barfoed i de seneste dage har talt varmt for flere vigtige infrastrukturinvesteringer i Danmark. Ministeren har bl.a. nævnt en helt ny jysk motorvej til at aflaste de jyske problemer med trængsel, ligesom en københavnsk havnetunnel og en Ring 5 uden om hovedstaden har fået sit offentlige stempel fra Lars Barfoed.
Det glæder Dansk Transport og Logistiks vicedirektør, Morten Lindbo, der mener, at ministerens udmeldinger er et udtryk for, at vejinvesteringer får politisk prioritet.
- Vi mener, at der på både bane og vej er behov for en række nye investeringer samt et væsentligt bedre vedligehold, end det, der hidtil har været. Vejinvesteringerne er i den offentlige debat de mest omdiskuterede, men det ændrer ikke ved, at de er nødvendige. Trængsel og køer gavner ingen, heller ikke miljøet, og det er også vigtigt at understrege, at man godt kan prioritere både bedre kollektive trafik og bedre vej-infrastruktur, siger Morten Lindbo.
DTL’s vicedirektør fremhæver, at alle prognoser spår stræk vækst i trafikmængderne frem til 2025 og at den faste forbindelse over Femern Bælt dertil vil tiltrække en betydelig transittrafik herunder med gods. Dertil kommer behovet for langsigtet og klog prioritering af infrastrukturen.
- Transportministeriets kommissorier fra april beskriver de analyser, der nu skal danne grund for beslutning om bl.a. en jysk motorvej og en havnetunnel. Analysernes konklusioner bliver afgørende for udfaldet af beslutningen, og det kan man ikke anfægte, fordi viden og argumenter skal være det bærende. Men vi forstår ikke, hvorfor analysearbejdet skal tage mere end fire år fra nu, og hvorfor såkaldte delkonklusioner først foreligger i efteråret 2011. Der er store tab ved ikke hurtigt at tage fat på de store infrastruktur-udfordringer, som Infrastrukturkommissionen pegede på, slutter Morten Lindbo