Den femte ringvej skal aflaste de eksisterende hårdbelastede omfartsveje og lede trafikken mellem Nordsjælland og Køge uden om Hovedstadsområdet.
Transportminister Lars Barfoed forventer at prisen for den 70 kilometer lange ringvej bliver omkring otte mia. kroner.
- Det er og bliver i hovedstadsområdet, der bliver trængsel de kommende år. Vi skal skabe bedre muligheder for at komme rundt om København, fordi det vil skabe bedre forhold ind mod byen. Det er den største trafikpolitiske udfordring de næste ti år, siger Lars Barfoed ifølge berlingske.dk.
Han påpeger, at de samfundsmæssige omkostninger ved trængslen på vejen er langt højere.
Ministeren vil igangsætte analysearbejdet allerede nu, så der kan træffes politisk beslutning allerede om et par år.
Den konservative transportministerens udspil får opbakning fra Venstre og Socialdemokratiet, mens der hersker skepsis hos SF og hos regeringens parlamentariske grundlag Dansk Folkeparti.
HavnetunnelDer er også skepsis i Det radikale Venstre, hvor trafikordfører Johs. Poulsen heller ser pengene bliver brugt på kollektiv trafik – eksempelvis en letbane.
Hvis der skal bruges penge på biltrafikken, så foretrækker han transportministerens andet udspil for hovedstadsområdet – anlægget af en havnetunnel mellem Svanemøllebugten og Amager, der kan lede trafikken øst om København. Dog kun i en brugerfinansieret udgave.
Transportminister Lars Barfoed har foreslået en delvist brugerfinansieret havnetunnel.