Transportminister Lars Barfoed har afvist påstanden om, at udenlandske lastvogne og chaufførers cabotagekørsel i Danmark tager brødet ud af munden på danske vognmænd og chauffører.
Men henvisning til en opgørelse fra Danmarks Statistik, påpeger ministeren at mens udenlandske lastvogne kørte 262,4 mio. tonkilometer i 2007, så kørte danske lastvogne samme år 292,7 mio. tonkilometer i udlandet. Altså et solidt plus i dansk farvør.
I Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) vækker transportministerens udlægning af tallene hovedrysten.
Ikke bare fordi, der er tale og forældede tal fra får indførelsen af de nye cabotageregler.
- Vi tror ganske enkelt ikke på de tal tror, og det kunne være meget interessant at se tallene for 2008 og den første halvdel af 2009, for det ville med garanti give et helt andet resultat. Ydermere kunne det være interessant at sætte fokus på, hvem det mon er, der udfører dansk cabotage-kørsel i det store udland? Det er et meget vigtigt element, der her mangler. Sandheden er nok bare, at her er en melding, der passer ind i ministerens kram, så han slipper for at gå til EU for at anmode om en dansk undtagelse, som FDL har opfordret ministeren til, skriver Preben Skjødt, FDL i en kommentar.
- Det er i hvert fald ikke danske vognmænd med dansk registrerede biler og chauffører, der er lønnet efter dansk overenskomst. Derfor kan vi heller ikke tage transportministeren udmelding særligt alvorligt. Det havde tjent Lars Barfoed, om han havde gjort sig den ulejlighed at grave lidt i tallene, i stedet for at udsende et budskab på basis af nogle tal, som ingen dansk vognmand kan bruge til noget som helst – udover endnu en gang at ryste på hovedet af den ansvarlige minister. Det er faktisk en meget nærliggende tanke, næsten en kendsgerning, at det er de store kørsels-rekvirenter, som i vid udstrækning anvender billig østeuropæisk arbejdskraft og kører med biler på hvide plader, der udfører cabotage-kørsel i udlandet, for ingen dansk vognmand med danske biler og dansk arbejdskraft kan konkurrere med udlændingene. Det har FDL gentagne gange fremlagt dokumentation for, men med få undtagelser er der ingen på Christiansborg, der gider lytte og tage sagen alvorligt. Heller ikke Lars Barfoed.