Transportminister Lars Barfoed luftede i går planer om en markant opgradering af det jyske motorvejsnet. I et kort perspektiv ønsker ministeren den midlertidige udvidelse på Vejlefjordbroen gjort permanent kombineret forbedring til og frakørselsforholdene ved Skærup.
Det skal løse de alvorlige trængselsproblemer omkring Vejlefjord Broen, der ifølge transportministeren udgør et af de allermest presserende trafikale problemer.
Penge skal hentes i den særlige infrastrukturfond, der er et resultat af regeringens infrastrukturplan.
På længere sigt vil transportministeren undersøge mulighederne for en helt ny motorvej fra Holstebro over Herning og Billund til motorvejen mellem Kolding og Esbjerg, der skal aflaste den eksisterende motorvej i Østjylland. En lidt overraskende linieføring, der går væsentligt længere vest på end en linjeføring langs Hærvejen, som mange kræfter i Jylland har foreslået.
Forslaget får en blandet modtagelse på Christiansborg og trafikforskeren Per Hooman Jespersen fra Roskilde Universitet stiller spørgsmålstegn ved behovet. Dels fordi krisen har taget presset af trafikken på vejene og fordi den grønne kørselsafgift, der bliver indført fra 2012 for lastvogne og fra 2015 for personvogne vil reducere trafikken yderligere.
Mere fart takInternational Transport Danmark (ITD), synes godt om transportministerens tilbud til den trængselsramte jyske trafik, men er helt uforstående overfor, at der skal gå hele 15 år, før det kan være en realitet.
Formanden for ITD, direktør Mogens Therkelsen, Padborg, mener, at det er en ”absolut god idé” som et supplement til den allerede planlagte udvidelse af E45. Det vil både afhjælpe trængselsproblemerne, spare CO2 og give nye erhvervsmuligheder i Vestjylland.
- Som repræsentant for erhvervslivet tror jeg, at vi er mange, der ikke forstår, at de politiske beslutningsprocesser tager så lang tid, når hele Danmarks infrastruktur halter 20-30 år bagefter. Tværtimod ville det klæde regeringen at speede op og tænke kreativt. De bør vise, at hurtige beslutninger er mulige ved eksempelvis at inddrage private virksomheder og benytte sig af konjunkturnedgangen, hvor der er ledig kapacitet, siger Mogens Therkelsen.
- Behovet for større vejkapacitet i Jylland er en realitet, som vi skal finde en holdbar og langsigtet løsning på – løsningen er ideel, blandt andet fordi trafikken kommer rundt om Vejle, og fordi den tilgodeser både privatbilismen, godstransporten og turismen, siger ITD-formanden.