Tættere på udvidelse
Udvidelse af motorvejsstykket mellem Skærup og Vejle Nord er sendt i høring. Vejdirektoratet har gennemført en VVM-redegørelse for udvidelsen af den østjyske motorvej fra fire til seks spor. Redegørelsen, der skal vurdere projektets virkninger på miljøet, er i høring fram til 9. september.
Rapporterne bag VVM-redegørelsen kan læses på Vejdirektoratet.dk/skaerup-vejle eller hentes gratis hos Teknisk Forvaltning, Kirketorvet 22, 7100 Vejle, på Vejle Bibliotek, Willy Sørensens Plads 1, 7100 Vejle eller bestilles hos Schultz Grafisk, tlf. 43 63 23 00 eller schultz@schultz-grafisk.dk.
I forbindelse med projektet holdes der et borgermøde 20. august kl. 19.00 i Vejle Musikteater.
Når høringen er overstået, skal Vejdirektoratet på grundlag af de indkomne høringssvar udarbejde en indstilling til Transportministeriet.
Vinteren banker påGoodyear introducerer nye dækstørrelser indenfor 22,5” vinterdæk til lastvogne og busser.
Dermed forøger Goodyear vinterdæk-serien indenfor den tunge transportsektor med Ultra Grip WTS fordæk og Ultra Grip WTD trækdæk. De nye dækstørrelser bringer det totale antal i Goodyears vinterdækserie til lastvogne og busser op på 15 forskellige størrelser/mønstre.
Takket være vinterdæk er bremselængden, især på is, markant reduceret, sammenlignet med nedbremsning på vinterveje med standard dæk monteret. Det bedre vejgreb minimerer risikoen for fastkørsel og dermed unødvendige forsinkelser.
Dækkene præsterer ifølge Goodyear forbedrede vejgreb og bremseegenskaber på sne og is - med et mere end 10 procent bedre vejgreb sammenlignet med standard fordæk og trækdæk. Under nedbremsning i vådt føre yder dækkene cirka 10 procent kortere bremselængde sammenlignet med standarddæk. Dette skyldes især designet af mønsterblokkene, som har tætte mønsterriller samt de specifikke gummiblandinger (compounds).
Schmitz Cargobull samler administrationen i Danmark og får Släpis som partner i Sverige.
Trailerproducenten Schmitz Cargobull, som har kontorer i Danmark, Norge og Sverige har fra 1. juli samlet størstedelen af administrationen for Skandinavien på hovedkontoret i Padborg.
Samtidig ønsker Schmitz Cargobull at forbedre servicen i Skandinavien, og har derfor indgået et samarbejde med den store spiller på det svenske marked Släpis, der er reservedelsspecialist indenfor trailere. Det betyder, at kunder i Sverige kan få reservedele fra time til time.
- Vi skal være bedre til at servicere vore svenske kunder - også når det gælder hurtig levering af reservedele. Som en af Europas førende producenter af släp og hängere til det skandinaviske marked, skal vore kunder kunne komme i kontakt med os 24 timer i døgnet, siger Kim Aaskov fra Schmitz Cargobull.
Samarbejdet med Släpis er første step i en større forretningsmæssig udvikling med fokus på forbedret service og eftersalg.
- Ved at flytte administrationen til Padborg, kan vore medarbejdere i Helsingborg koncentrere sig om salg, rådgivning og kundepleje, siger Kim Aaskov.
Släpis ser også frem til samarbejdet med Schmitz Cargobull.
- Samarbejdet er godt i tråd med vores ambition om at være en så komplet en släpvogns-leverandør til trailerbranchen som muligt. Schmitz Cargobull er en af de største leverandører af trailere til det svenske marked, hvilket stiller høje krav til både kompetence og tilgængelighed. Samarbejdet er fordelagtigt for begge parter, men frem for alt for vore kunder, som på en hurtig og nem måde nu får adgang til support og materiale, siger salgschef Peter Svensson fra Släpis.
På billedet ses Service Manager Scandinavia, Mikael Albrechtsen fra Schmitz Cargobull (til venstre) og reservedelschef fra Släpis i Göteborg, Daniel Sedeline.
Hæder til BridgestoneBridgestone Corporation har modtaget Volkswagen Group Award 2009.
Volkswagen Group Award uddeles årligt som anerkendelse af leverandørens samlede præstationer. Prismodtagerne skal, på ekstraordinær succesfuld vis, have vist sig i stand til at imødekomme kravene fra Europas førende bilproducent, på områder som innovation, produktkvalitet, projektstyring og udvikling, samt have opnået et aktivt partnerskab, arbejdende for større effektivitet og bæredygtighed.
Bridgestone blev fremhævet for deres foretagsomhed, udtrykt ved konstant pålidelighed samt et bæredygtige partnerskab med Volkswagen Group. Den prestigefyldte pris blev overrakt af Dr. Francisco Javier Garcia Sanz, Volkswagen AG bestyrelsesmedlem, ved en ceremoni for udvalgte leverandører i VW's "Phaeno" Science Center i Wolfsburg i Tyskland.. Prisen blev modtaget af Y. Ryuto, Vice President & Officer, Original Equipment Tire Sales, Bridgestone Corporation.
EHP hos CHEPErik Hauge Pedersen ny Business Development Manager hos CHEP.
Erik Hauge Pedersen skal stå i spidsen for opbygning af det danske marked, som en del af palle-leverandørens nye skandinaviske strategi. Den 38-årige udviklingsmanager kommer fra en stilling som salgs- og marketingchef hos Global Business solutions IT ApS, hvor han har varetaget rådgivning om økonomi- og forretningsløsninger til lager- og logistiktunge virksomheder.
Erik Hauge Pedersen begyndte sin karriere i 1991 med at opbygge engrossalg af Harley Davidson motorcykler i Florida.
Børn og egen virksomhed går hånd i håndDet kan lade sig gøre, at forene drømmen om egen virksomhed med ønsket om at stifte familie, viser undersøgelse fra a-kassen ASE.
En undersøgelse, gennemført foråret 2009 blandt 900 respondenter, viser at ikke mindre end hver fjerde kvinde får et eller flere børn, efter at de er startet egen virksomhed. Og ikke mindre end 63 procent af deltagerne i undersøgelsen havde børn, inden de begyndte at drive virksomhed.
- Det er en glædelig overraskelse, at så mange selvstændige erhvervsdrivende rent faktisk kan forene det at have egen virksomhed og det at få børn. Det viser, at vi i Danmark har en utrolig stærk iværksætter kultur, siger ASE’s direktør Jesper Bøge.
Inden for transportbranchen er der en tendens til, at barselsorloven bliver relativt kort, og at en del kvinder vælger at tage ret så hurtigt på arbejde efter endt fødsel. Omvendt tager omkring en tredjedel af mændene barsel i kortere eller længere tid.
En af årsagerne til at en del kvinder inden for transportbranchen ikke holder så meget ferie kan være, at de er medhjælpende hustruer i firmaet og dermed har mulighed for at arbejde aften, når der er fred og ro.
Det at drive egen virksomhed kræver typisk meget af den enkelte, og det betyder, at en del selvstændige generelt fravælger at holde barselsorlov. En femtedel af kvinderne dropper at holde barselsorlov med deres børn, mens hele 71 procent af mændene fravælger at holde barsel.
- Selv om de selvstændige har et dygtigt og loyalt personale, så kan en virksomhed ikke klare sig i længere tid uden sin normale ledelse. Og så må man ikke glemme, at for de selvstændige er deres virksomhed deres hjerteblod, som de brænder for - så de vil altså gerne kombinere både familie og erhverv, siger Jesper Bøge.
Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med lektor Helle Neergaard fra Handelshøjskolen Århus Universitet og adjunkt Claus Thrane fra Århus Universitet.