Åbning: Miljørigtige biler kørte forrest, da sidste etape på motorvejen mellem Odense og Svendborg blev indviet.
Af Lars LassenSvendborg Kommune benyttede forleden den festlige lejlighed ved åbningen af den sidste motorvejsetape mellem Sydfyn og Odense til at invitere en halv snes lokale bilforhandlere, at stille med den mest miljøvenlige bil i modelprogrammet.
De ’grønne’ biler fik lov til at køre forrest, da den jomfruelige motorvejsstrækning mellem Kværndrup og Svendborg blev åbnet for trafikken. I det grønne optog, der var domineret af lette personvogne, var der en enkelt mellemvægter – en ikke helt almindelig Iveco Daily kassevogn.
Svendborg Motorkompagni havde nemlig besluttet sig for at tage gas – nærmere bestemt naturgas – på arrangementet.
- Vi har hentet en Iveco Daily CNG, der kører på komprimeret naturgas, i Malmø, fortæller Eivind Jørgensen, Svendborg Motorkompagni
Han ønsker, at øge den politiske interesse for det miljøvenlige brændstof – ikke mindst i bymiljøer.
Mangler infrastrukturMens ingen biler kører på naturgas i Danmark, så er det miljøvenlige brændstof ganske udbredt i Sverige.
Her kører der mere end 100 Daily CNG (Compressed Natural Gas) rundt og skåner luften for de giftige stoffer, der findes i udstødningen fra forbrændingsmotorer, der kører på benzin eller dieselolie. Sammenlignet med en Euro4 motor, der kører på diesel, så udleder en tilsvarende motor, der kører på naturgas 86 procent mindre NOx og 84 procent færre partikler.
- Selv om eksempelvis Iveco har CNG-løsninger til flere af deres tunge erhvervskøretøjer, så er der ingen tankanlæg i Danmark, hvor de kan tanke naturgas. Derfor er der intet marked her i landet, mens det ser helt anderledes ud i Sverige, hvor man har den nødvendige infrastruktur. Det vil vi gerne forsøge at ændre ved at gøre politikerne opmærksom på den slags løsninger. En naturgasdrevet Daily kan køre omkring 300 kilometer på en optankning. Det vil være en ideel løsning – eksempelvis for de kommuner, der gerne vil bidrage til at mindske luftforureningen i miljøzoner, mener Eivind Jørgensen.
Selv om naturgas er et væsentligt renere brændstof end andre former for fossilt brændstof, så frigøres der omtrent samme mængde CO2 ved forbrænding. Derfor kan CNG ikke bidrage til reduktion af udledningen af drivhusgasser af hensyn til klimaet.
ll@transportttidende.com